اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

[secondary_title]

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان عنوان کرد:مذاکره با معاون رئیس جمهوری برای لغو مصوبه انتقال آب کارون

انتقال آب کارون

انتقال آب کارون

انتقال آب کارون

رییس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی خواستار لغو مصوبه تخصیص اعتبار طرح انتقال آب کارون موسوم به بهشت آباد شد و گفت: مذاکراتی با معاون پارلمانی رییس جمهوری و رییس مجلس شورای اسلامی برای لغو این اعتبار انجام شده که برای لغو این مصوبه قول مساعد داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری گفتمان نیوز ، سید کریم حسینی روز سه‌شنبه درباره مصوبه طرح انتقال آب کارون، بیان کرد: پس از اطلاع از تصویب سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح انتقال آب کارون، نشستی در همین زمینه با معاون پارلمانی رییس جمهوری و رییس مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه هفته جاری برگزار کردیم و در مذاکرات انجام شده آنها وعده لغو این مصوبه را دادند.

نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه افزود: در نشستی که به دعوت معاون اول رییس جمهوری با حضور استاندار خوزستان و جمعی از وزرا با موضوع “بررسی مشکلات استان خوزستان” برگزار شد، خبردار شدیم که دوم دی امسال سه هزار میلیارد ریال اعتبار از طریق سازمان برنامه و بودجه و به پیشنهاد وزارت کشور از محل اعتبارات سازمان مدیریت بحران کشور برای طرح انتقال آب کارون به اصفهان و استان‌های مرکزی تخصیص داده شده است.

وی افزود: اختصاص این اعتبار از بودجه امسال ستاد بحران، در حالی بوده که خوزستان و اهواز با مساله آبگرفتگی و مشکلات شبکه فاضلاب روبه رو بوده و برای تامین حداقل اعتباراتی همچون خرید پمپ، معضلاتی داشته است، به همین دلیل با اعتراض نمایندگان خوزستان روبه رو شده است.

حسینی اضافه کرد: طرحی که با عنوان تامین آب شرب اصفهان مطرح شده در واقع طرح انتقال آب کارون به اصفهان موسوم به بهشت آباد است که فاقد مجوز و تایید زیست محیطی است به همین دلیل نباید اعتباری به آن اختصاص یابد، بنابراین مصوبه را تا لغو آن پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: عیسی کلانتری رییس حفاظت محیط زیست در جلسات مشترکی که داشتیم اعلام کرده که اصفهان نه تنها به آب شرب، بلکه به آب کشاورزی نیز نیاز ندارد بنابراین انتقال آب کارون با هدف آب شرب هیچگونه توجیهی ندارد، اگر چه معتقدیم هدف طرح بهشت آباد برای تامین آب کشاورزی است.

حسینی با بیان اینکه طرح‌های انتقال آب فاجعه عظیمی را برای خوزستان رقم می‌زند، گفت: طرح‎های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون بحران‌های زیست محیطی، اجتماعی و معیشتی برای مردم خوزستان به دنبال دارد و می‌تواند تبعات سیاسی و امنیتی نیز داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه برخی طرح‌های تایید نشده سازمان حفاظت محیط زیست در مرحله مطالعه یا اجرا هستند، افزود:فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، طرحی را تهیه کرده که به طرح‌های فاقد مجوز زیست محیطی اعتباری اختصاص نیابد؛ اعتقاد داریم برای جلوگیری از آسیب‌های زیست محیطی این طرح باید تصویب شود.

حسینی در ادامه درباره ردیف بودجه طرح‌های انتقال آب در بودجه سال ۱۴۰۰، نیز توضیح داد: جلوگیری از تصویب بودجه این طرح‌ها در دستور کار نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی است و با توجه به اینکه سه نفر از نمایندگان خوزستان (یوسفی، ایزدپناه و گیلانی) در کمیسیون تلفیق حضور دارند، قول می‌دهیم این مساله را پیگیری کنیم.

بر اساس این گزارش، حسینی رییس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی ۲ روز پیش اختصاص سه هزار میلیارد ریال اعتبار به طرح انتقال آب کارون برای تامین آب شرب اصفهان را در کانال تلگرام خود منتشر کرد که واکنش بسیاری میان مردم و فعالان اجتماعی و محیط زیستی داشت.

تاکنون ۱۰ طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون بزرگ (کارون و دز) به فلات مرکزی با حجم بیش از ۲ میلیارد مترمکعب اجرا شده یا در حال اجراست. پیش از این سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان بازرسی کل کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس مخالفت خود را با اجرای طرح‌های انتقال آب اعلام کرده‌اند. عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری، مهر ۹۸ از فعال شدن طرح‌های کوهرنگ ۳، بهشت آباد و ونک در سرشاخه‌های کارون خبر داده بود.

آبان امسال نیز انتشار ویدیویی از جلسه طرح انتقال آب کارون به یزد از سد خرسان، با انتقاد کارشناسان و فعالان محیط زیست روبه رو شد.

پروژه‌های انتقال آب کارون، دز، دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس به فلات مرکزی، انتقال آب بن – بروجن و انتقال آب البرز به تهران و انتقال آب‌های مرزی دارای ردیف بودجه در سال آینده شدند.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار