اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

[secondary_title]

اولین های صنعت نفت ایران و جهان را بشناسید

چاه های نفت
نخستین فعالیت اکتشافی ایران در سال ۱۲۸۰ با قرارداد “دارسی” در مناطقی از استان خوزستان آغاز شد و هفت سال بعد با کشف میدان نفتی مسجد سلیمان، به نتیجه رسید.
نخستین میدان دریایی کشور، بهرگانسر است که در دهه ۱۳۳۰ کشف شد.
نخستین چاه نفت که به معنای حقیقی حفاری شد، در عمق ۲۱ متری به نفت رسید.
نخستین ناوگان نفتی کشور، ۲۶ شهریورماه ۱۳۳۴ به نام شرکت ملی نفتکش تشکیل شد.
نخستین بار استفاده از گاز در ایران، برای روشنی چراغ مورد استفاده قرار گرفت.
نخستین استفاده از گاز طبیعی خارج از حوزه مناطق نفتخیز، برای تغذیه کارخانه تازه تاسیس مجتمع کود شیمیایی شیراز بود که از سوی وزارت صنایع و معادن در سال ۱۳۴۴ احداث شد.
نخستین چاهی که به گاز رسید، چاه پازنان واقع در جنوب شرقی آغاجاری بود که با هدف استخراج نفت حفر شده بود.
نخستین بار گاز ایران در سال ۱۳۴۹ به شوروی سابق صادر شد.
نخستین خط لوله ایران در سال ۱۳۴۹ احداث شد.
نخستین بار، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در تاسیسات خود از گاز ترش منطقه مسجد سلیمان استفاده کرد.
نخستین بار، صنایع پتروشیمی ایران در سال ۱۳۳۷ با تاسیس بنگاه کود شیمیایی کار خود را آغاز کرد.
نخستین خط لوله نفت ایران به طول ۱۳۰ کیلومتر از مسجد سلیمان به پالایشگاه آبادان، در سال ۱۹۱۱ میلادی مورد بهره برداری قرار گرفت.
نخستین پالایشگاه کشور در آبادان، به نام پالایشگاه آبادان در سال ۱۹۱۲ اماده بهره برداری شد.
نخستین چاه نفت کشور که به نفت رسید، در مسجد سلیمان حفر شد که این چاه در ۵ خرداد ماه ۱۲۸۷ فوران کرد.
نخستین پتروشیمی ایران، مجتمع پتروشیمی شیراز است که در سال ۱۳۴۲ جهت تولید کود شیمیایی در مرودشت فارس احداث شد.
نخستین مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مهندس مهدی بازرگان بود که هفتم تیرماه ۱۳۳۰به این سمت رسید و و بدین ترتیب قرارداد ننگین “دارسی” لغو شد.
نخستین فردی که مسئول عملیات حفاری چاه های نفت ایران شد، جرج رینولدز بود .
نخستین آموزشگاه عالی صنعت نفت، وابسته به شرکت ملی نفت و یکی از قدیمی ترین واحدهای آموزشی کیور در سال ۱۳۱۸ با نام “آموزشگاه فنی آبادان” شروع به کار کرد که در سال ۱۳۴۱ به “دانشکده مهندسی نفت آبادان” و در سال ۱۳۶۸ به “دانشگاه صنعت نفت” تغییر نام یافت.
نخستین محموله نفت ایران در سال ۱۲۹۲ شمسی به خارج از کشور صادر شد.
نخستین بار، نفت در سال ۱۳۰۴ شمسی به بازار ایران عرضه شد.
نخستین انبار نفت کشور، در نازی آباد تهران و قزوین ساخته شد.
نخستین جایگاه عرضه بنزین کشور در خیابان ۱۵ خرداد و وحدت اسلامی تهران احداث شد.
 نخستین پالایشگاه کشور در آبادان
در سال ۱۲۸۸ شمسی احداث پالایشگاه آبادان در شمال جزیره آبادان در ۱۲ کیلومتری خرمشهر آغاز گردید . همزمان با این اقدام یک خط لوله به ظرفیت ۸ هزار بشکه در روز از میدان نفتی مسجد سلیمان به آبادان کشیده شد. در سال ۱۲۹۱ پالایشگاه آبادان با ظرفیت اولیه ۲۵۰۰ بشکه در روز کار خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۰۰ ظرفیت آن به ۴۵ هزار بشکه در روز رسید و در سال ۱۳۱۶ تا مرز ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت . در جنگ جهانی دوم به پالایشگاه آبادان توجه بیشتری به عمل آمد و از سال ۱۳۲۴ به عنوان بزرگترین پالایشگاه جهان شناخته شد و با تولید روزانه ۲۵ هزار بشکه بنزین هواپیما و تامین بخش عمده سوخت ناوگان جنگی بریتانیا نقش موثری در پیروزی متفقین ایفا کرد . توسعه پالایشگاه بعد از جنگ نیز ادامه یافت و در اواخر سال ۱۳۲۹ صنعت نفت کشور ملی شد. به دنبال خروج بیگانگان ،تولید پالایشگاه متوقف گردید. اما بلافاصله به دست کارشناسان ایرانی راه اندازی شد.
در اول مهر ماه ۱۳۵۹ پالایشگاه به علت آغاز جنگ تحمیلی با عراق از مدار تولید خارج شد و طی جنگ صدمات بسیاری به تاسیسات آن وارد گردید. پس از پایان جنگ ، در مرحله اول بازسازی در فروردین ۱۳۶۸ دوباره فعالیت این پالایشگاه با ظرفیت ۱۳۵ هزار بشکه در روز آغاز شد و در فروردین ۱۳۷۰ در مرحله دوم بازسازی ظرفیت آن به ۲۵۰ هزار بشکه در روز و در سال ۱۳۷۳ به حدود ۳۸۰ هزار بشکه در روز رسید و در مرحله پایانی ظرفیت آن به ۴۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.
اروند رود انجام می گیرد . به علت محدودیت ظرفیت بارگیری در اروند رود و احداث خطوط لوله به بندر ماهشهر محصولات پالایشگاه از اواسط دهه ۱۳۴۰ از بندر ماهشهر صادر می شد.درحال حاضر بخش عمده محصولات این پالایشگاه از طریق خطوط لوله به داخل کشور حمل می شود.
اولین حفار چاه های نفت در ایران
جرج رینولدز نخستین مسئول عملیات حفاری چاه های نفت در ایران به شمار می رود و در اثر سخت کوشی او بود که دارسی به نفت ایران دست یافت.
رینولدز در پی انعقاد قرارداد دارسی در سال ۱۲۸۰ به ایران آمد و ابتدا فعالیت خود را در ناحیه چاه سرخ در غرب کشور آغاز کرد ولی به علت خشک شدن نفت چاه سرخ لوازم حفاری را به جنوب ایران در مسجد سلیمان انتقال وعلی رغم ناامیدی دارسی ، امیدوارانه به تلاش خویش ادامه داد  چند روز بیشتر به پایان قرارداد هفت ساله دارسی باقی نمانده بود و بیش از ۵ سال از عملیات حفاری می گذشت اما هنوز خبری از نفت نبود.
سرانجام مدیران شرکت به او دستور دادندکه حفاری را متوقف کند و به انگلستان باز گردد. اما رینولدز توجهی به این دستور نکرد و به کار خود ادامه داد و سرانجام زمانی که دو روز به پایان قرارداد ۷ ساله باقی مانده بود در ساعت ۴ صبح ۲۶ ماه مه ۱۹۰۸ میلادی (مطابق با پنجم خرداد ۱۲۸۷ هجری شمسی ) در عمق ۱۱۸۰ پا ، نفت از چاه شماره یک فوران کرد.
پس از مدتی مدیران شرکت که بر اثر سر سختی او به ثروت بسیار دست یافته بودند او را از شرکت اخراج کردند. او ایران را ترک کرد به لندن رفت و سپس از لندن راهی ونزوئلا گردید و در آنجا به حفاری چاه های نفت پرداخت.
اولین های صنعت نفت جهان
نخستین پالایشگاه تاسیس شده در جهان، در سال ۱۸۶۰ میلادی در ایالت پنسیلوانیای امریکا بوده است.
نخستین سکوهای نفتی دریایی در سال ۱۹۴۷ میلادی در خلیج مکزیک به آب انداخته شد.
نخستین بار، صنعت پتروشیمی در سال ۱۹۲۰ میلادی در ایالت متحده شکل گرفت.
نخستین محصول پتروشیمی در سال ۱۹۲۰ میلادی تولید شد.
نخستین عملیات حفاری نفت در سال ۱۸۵۸ در منطقه “تیتوسویل” ایالت پنسیلوانیای امریکا انجام شد.
سازمان کشورهای تولید کننده نفت “اوپک” در دسامبر ۱۹۶۰ و با حضور پنج کشور ایران، عراق، کویت، عربستان و ونزوئلا در بغداد تشکیل شد.
نخستین شبکه لوله چدنی برای حمل و نقل گاز به طول هشت کیلومتر در سال ۱۸۷۲ در “تیتوسویل” پنسیلوانیا نصب شد.
نخستین خط لوله ساخته شده از چدن به طول ۳۵۰ کیلومتر در سال ۱۹۲۴، میدان گازی “وستر” لوییزیانا را به شهر “بومنت” تگزاس متصل کرد.
نخستین بار بنزین را در آلمان، “بنزین” نامیدند.
نخستین چراغ نفتی در سال ۱۸۵۳ به وسیله آلمانی ها اختراع شد.
نخستین بار، “ایشلر” در سال ۱۸۶۵ در باکو، نفت را به کمک اسید سولفوریک غلیظ تخلیص کرد.
نخستین بار چینی ها، استفاده کاربردی از گاز داشتند و نزدیک به سه هزار سال پیش، از گاز برای تبخیر نمک استفاده کردند.
اولین چاه نفت جهان
اولین چاه نفت دنیا در سال ۱۸۵۸ در ایالت پنسیلوانیا حفر شد .در سال ۱۸۵۸ میلادی شرکت نفت سنکا به ادوین دریک ماموریت داد تا در منطقه تیتوسویل چاهی برای استخراج نفت حفر کند. در این منطقه چشمه های متعدد نفت وجود داشت که مورد استفاده قرار می گرفت .دریک در حفاری از روش استخراج نمک کمک گرفت و حفاربا تجربه ای را به خدمت گرفت و حفاری اولین چاه نفت دنیا در آوریل سال ۱۸۵۸ آغاز شد. در ۲۷ اوت ۱۸۵۸ عمق این چاه به بیست و یک متر رسید و روز بعد کارکنان حفاری مقداری نفت جمع شده در انتهای چاه را مشاهده کردند. نفت این چاه به علت فشار کم از نوع نفت فورانی نبود. به این ترتیب اولین چاه نفت دنیا حفر شده و به نفت رسید و به این ترتیب صنعت حفاری چاه های نفت و گاز پایه گذاری شد و توسعه پیدا کرد.
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار