اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

[secondary_title]

انتقال بیش از ۱۳۱ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده در سال ۱۴۰۱ / انتقال بیش از ۶۸ درصد فرآورده کشور از طریق خطوط لوله نفت

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران از انتقال بیش از ۱۳۱ میلیارد لیتر نفت‌خام و فرآورده در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: بیش از ۶۸ درصد از حجم فرآورده انتقالی در کشور، به‌وسیله خطوط لوله انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گفتمان نیوز؛  ارسلان رحیمی صبح دیروز(چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه) در نشستی با نمایندگان رسانه‌های خبری واقع در ساختمان مرکزی این شرکت، گفت: سال ۱۴۰۱ در مجموع ۱۳۱ میلیارد لیتر نفت و فرآورده از طریق خطوط لوله نفت خام و فرآورده کشور منتقل شد که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن (۱۴۰۰) با ۱۲۸ میلیارد لیتر انتقال، ۲.۲ درصد افزایش یافته است.

انتقال ۳ میلیارد و ۸۰۰ هزار لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۱

وی افزود: مقدار انتقال فرآورده در سال ۱۴۰۱، ۶۳ میلیارد لیتر و نفت خام ۶۸ میلیارد لیتر بوده است، همچنین پارسال از طریق خطوط لوله نفت کشور، ۳ میلیارد و ۸۰۰ هزار لیتر سوخت مایع به ۱۹ نیروگاه‌ کشور ارسال کردیم و با وجود تعدادی توربین‌ گازی در صنعت انتقال و شرایط کمبود گاز، تلاش کردیم تا ارسال سوخت به نیروگاه‌های کشور با وقفه‌ای روبه‌رو نشود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با تأکید بر اهمیت نقش نگهداری در طول عمر خطوط لوله نفت بیان کرد: خطوطی که در حال انتقال فرآورده‌های نفتی و نفت خام هستند، اگر به‌درستی نگهداری شوند، نیاز به نوسازی ندارند. خط لوله گچساران با بیش از ۶۰ سال عمر، به نوسازی نیاز ندارد و در حال نگهداری است و بازرسی‌های نیز مداوم از تمامی خطوط در حال انجام است. از ۱۴ هزار کیلومتر خطوط لوله نفت و فرآورده در کشور، تنها ۱۲۵ کیلومتر از خط لوله اهواز – نظامیه – اندیمشک نیاز به تعویض دارد که در حال انجام است.

رحیمی با اشاره به نقش اختلاف قیمت فرآورده‌های نفتی در تعداد انشعاب‌های غیرمجاز در کشور گفت: پارسال ۴۷ مورد برداشت غیرمجاز داشته‌ایم. در برخی نقاط کشف انشعاب‌ها، به‌سختی انجام می‌شود که این موضوع از طریق بررسی پارامترهای در حال تغییر در اتاق کنترل از جمله فشار، رصد می‌شود و برداشت‌ها، پیش از اینکه به میزان قابل‌توجهی برسد و در بیشتر موارد پیش از آنکه برداشت انجام شود، کشف می‌شود.

وی تأکید کرد: بیشترین کشفیات سرقت‌ها در منطقه خوزستان و بندرعباس شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران رخ می‌دهد که دلیل این امر، هم‌مرز بودن این نقاط با کشورهای همسایه است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران تصریح کرد: خطوط لوله نفت خام و فرآورده کشور بسته به سایز خطوط، دارای حریمی به‌منظور رعایت ایمنی، نظارت و انجام امور تعمیراتی است که به این حریم نباید تعرض شود. در گذشته با رشد و توسعه شهرنشینی بسیاری از خطوط لوله کشور در مسیر شهرها و حتی روستاها قرار گرفت، اما با اطلاع‌رسانی‌های انجام‌شده در سال‌های اخیر، استعلام‌های لازم برای رعایت حریم خطوط انجام می‌شود.

فاینانسور خطوط لوله جدید در حال نهایی شدن است

رحیمی با اشاره به اینکه در صنعت انتقال از حداکثر ظرفیت استفاده می‌شود،‌ از نهایی شدن فاینانسور پروژه‌های جدید خطوط لوله خبر داد و بیان کرد: اجرای پروژه‌های جدید و در حال اجرای خطوط لوله نفت خام و فرآورده کشور در ستاد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در حال پیگیری به‌منظور تسریع در اجراست. در آینده نزدیک با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، بسیاری از کمبودها و چالش‌های موجود در ظرفیت خطوط لوله کشور برطرف خواهد شد.

اختصاص ۸ همت برای اجرای پروژه میترینگ در صنعت انتقال

وی از اختصاص ۸ همت برای انجام پروژه میترینگ در صنعت انتقال در سال جاری خبر داد و گفت: بحث‌های بررسی و امکان‌سنجی این طرح آغاز شده است و امیدواریم بتوانیم به‌زودی این پروژه بسیار مهم را طبق برنامه تعریف‌شده اجرایی کرده و به نتیجه برسانیم. توان تولید تجهیزات مورد نیاز برای اجرای این پروژه در داخل کشور کافی است.

۶۸ درصد انتقال فرآورده از طریق خطوط لوله انجام می‌شود

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت افزود: سال گذشته ۴۶ میلیارد تن کیلومتر فرآورده انتقال داده شده که از این مقدار ۲۸ میلیارد تن کیلومتر آن توسط خطوط لوله بوده است. به لحاظ حجمی ۱۳۰ میلیارد لیتر فرآورده در کشور استفاده شده که ۶۰ میلیارد لیتر آن (معادل ۶۸ درصد) از طریق خطوط لوله انتقال یافته است.

هزینه انتقال فرآورده زمینی ۱۰ برابر انتقال از طریق خط لوله

رحیمی بیان کرد: انتقال هر تن کیلومتر فرآورده توسط نفتکش، ۸۳۸ تومان هزینه و هر تن کیلومتر از طریق خطوط لوله ۷۹ تومان است که این عدد نشان‌دهنده هزینه ۱۰ برابری انتقال فرآورده از طریق نفتکش‌ و به‌صورت زمینی است. حمل جاده‌ای علاوه بر تحمیل هزینه انرژی، خطراتی را نیز با خود به همراه دارد.

وی اضافه کرد: هر لیتر فرآورده بین ۵۸۰ تا ۵۹۰ کیلومتر در خطوط لوله کشور حرکت می‌کند که این عدد نشان‌دهنده صرفه‌جویی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتری نفت‌گاز در کشور است.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار