اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

[secondary_title]

بررسی مشکلات مالی نهاد کتابخانه ها در مجلس

بررسی مشکلات مالی نهاد کتابخانه ها در مجلس

طرح کتاب طرح ادبیات
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از تلاش برای رفع مشکلات مالی نهاد کتابخانه های عمومی کشور خبر داد.

به گزارش گفتمان نیوز؛ مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در تالار وحدت برگزار شد. در ابتدای این مراسم محمد اللهیاری معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد به ارائه گزارشی از برنامه های نهاد در ارتباط با امور کتابداران پرداخت.

در ادامه جمشید جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سخنانی با  اشاره به اینکه شعار هفته کتاب در سال جاری بر محوریت خانواده و مطالبه کتابخوانی از جامعه پرداخته است گفت :این شعار به ما نشان می دهد که مطالعه کنندگان حرفه ای در جامعه از خانواده هایی که اهل کتابخوانی هستند برمی خیزد و همین مسئله اهمیت توسعه کتابخوانی در خانواده ها را نشان می دهد.

وی در ادامه به موضوع کتابخوانی در مدارس اشاره کرد و گفت: معلمان الگوهایی هستند که می توانند علاقمندی به کتاب و مطالعه را در فرزندان ما نهادینه کنند به همین دلیل  آموزش و پرورش  باید ساعاتی رادر برنامه درسی خود به منظور تشویق دانش آموزان به مطالعه غیردرسی اختصاص دهد و تمهیدی نیز بیندیشد که در ساعت های غیر از درس نیز کتابخوانی میان دانش آموزان رواج داشته باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه مجلس از مشکلات مالی نهاد کتابخانه های عمومی کشور مطلع است گفت: ما تلاش می کنیم تا جایی که امکان دارد، دولت در بودجه خود به مسئله مالی نهاد توجه لازم را نشان دهد در کنار آن نیز خودمان در تخصیص ردیف های بودجه توجه خواهیم کرد اما باید مسئله درآمد نیم درصدی شهرداری ها به منظور توسعه کتابخانه های عمومی کشور نیز محقق شود.

در ادامه این مراسم علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در میان تشویق بسیار پر شور کتابداران برای سخنرانی به روی سن آمد.

مختارپور در ابتدای سخنان خود عنوان کرد: ۲۴ آبان ماه سالرزو ارتحال مفسر کبیر قرآن و فیلسوف معاصر حضرت علامه طباطبایی که به حق روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نام گرفته و سپس هفته پیرامون آن به‌عنوان هفته کتاب نامیده شده را گرامی می‌دارم. امیدوارم آن علامه فقیه و شاگردان برجسته‌اش نظیر استاد شهید مطهری سرمشق دانش‌پژوهان و فرهنگیان و اهل قلم و کتابداران این مرز و بوم قرار گیرند.

وی افزود: وظیفه خود می‌دانم از حمایت‌های مداوم وزیر ارشاد در دولت یازدهم به‌عنوان شخصیت فرهنگی، حقیقی در هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور و هم در دولت دوازدهم که در کسوت وزیر ریاست هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور را بر عهده دارند، از برنامه‌های نهاد و تلاش برای رفع مشکلات کتابداران و کتابخانه‌ها سپاسگزاری کنم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی کشور در دوره اخیر به روشنی نشان دادند که درصورت اعتماد و احترام مسئولان به آنان و گوش فرا دادن به نظرات و خواسته‌های ایشان و مشارکت دادن در برنامه‌های فرهنگی و آموزشی و مجموعه‌سازی و دیگر مسائل کتابخانه‌های عمومی، جلوه‌های باشکوه و درخشانی از تلاش و همت مضاعف خود را در کتابخانه‌های روستایی و شهری و سیار در همه شهرها و روستاها به‌ ظهور و بروز می‌رسانند.

مختارپور ضمن تقدیر از معاونان و مشاوران و مدیران کل نهاد که  در بهبود شرایط معیشتی و رفاهی کتابداران نقش به سزایی داشتند، گفت: فعالیت‌های فرهنگی از آن نوع اقداماتی نیست که بلافاصله آثار خود را نشان دهد و به کمال رسیدن میوه این کوشش‌ها نیازمند حوصله و صرف دقت و زمان کافی و متناسب با هر مخاطبی است.

وی در پایان گفت: هر روز که صدها تصویر از حضور کودکان و نوجوانان در کتابخانه‌های مختلف سراسر کشور را مشاهده می‌کنم، خدا را شکر می‌کنم که به ما کتابداران توفیق خدمت داد. مطمئن باشید کودکانی که امروز در بخش کودکان کتابخانه‌ها شادمانه حضور دارند، بزرگ‌زنان و بزرگ‌مردان آینده این سرزمین خواهند بود.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار