اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

[secondary_title]

سهم ۸۵ درصدی دانش و تکنولوژی بومی در صنعت نفت

تجهیزات صنعت نفت ایران

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان  تجهیزات صنعت نفت ایران با اشاره به اینکه ۶۵ درصد از دانش،‌ فناوری و تکنولوژی مورد نیاز صنعت نفت در کشور تولید می‌شود،‌ گفت: ۲۰ درصد از فناوری مورد نیاز نیز با انجام مهندسی معکوس بومی شده و در مجموع ۸۵ درصد از فناوری صنعت نفت در کشور در دسترس است.

به گزارش پایگاه خبری گفتمان نیوز ، سیروس تالاری با بیان اینکه سالانه ظرفیت پنج میلیارد دلاری صادرات تجهیزات صنعت نفت در کشور وجود دارد، افزود: انتظار از دولت این است که برروی این ظرفیت سرمایه‌گذاری انجام شود.

وی ضمن اعلام تامین ۸۵ درصد فناوری  مورد نیاز صنعت نفت در کشور، افزود: ۱۵ درصد باقی‌مانده به این دلیل است که بخشی از فناوری  و مواد اولیه را در اختیار نداریم.

به گفته تالاری هیچ کشوری وجود ندارد که صفر تا ۱۰۰ تجهیزات خود را در داخل تامین کند، زیرا تولید کنندگان به شکل یک زنجیره به یکدیگر متصل هستند و معنای خودکفایی نیز این نیست که تمام بخش‌ها در داخل کشور تولید شود.

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با بیان اینکه بطور میانگین نیازمندی‌ها به مواد اولیه خارجی در بین سازندگان زیر ۳۰ درصد است، گفت: ۷۰ درصد از تولید کنندگان مواد اولیه خود را بوسیله منابع داخلی تامین می‌کنند و در حوزه ساخت تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت و گاز و پتروشیمی یک انقلاب صنعتی رخ داده است.

تالاری پیرامون جلوگیری از واردات ۱۲۲ قلم کالایی که در داخل کشور تولید می‌شود، توضیح داد: کیفیت محصولات ایران در حد تولیدات اروپایی است، اما به دلیل این‌که استانداردهای جهانی را نداریم، تاکنون نتوانسته‌ایم در حوزه صادرات این بخش وارد شویم.

وی گفت: برای حضور در بازارهای منطقه‌ای و جهانی تجمیع و همسوسازی همه ظرفیت‌های ملی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی از طراحی و مهندسی گرفته تا ساخت تجهیزات، نصب و ساختمان باید سرلوحه همکاری‌های فراگیر ملی با مدیریت وزارت نفت و مشارکت فعال همه صنوف و انجمن‌ها قرار گیرد تا از این راه نقاط ضعف و قوت داشته‌های ملی آشکار شود.

تالاری اضافه کرد: تشکیل شورای راهبردی تکمیل و توسعه زنجیره ارزش اقتصادی لازم است تا این شورا با مشارکت وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری‌، بانک مرکزی و نمایندگان بخش صنعت و تولید، ایجاد شود.

به گفته تالاری تا سال ۹۰ یک شرکت دانش‌بنیان در بین اعضای انجمن نبود، اما اکنون ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان شناسنامه‌دار در این انجمن فعالیت می‌کنند.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار