اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

[secondary_title]

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان:قدردانی از ریسک‌پذیری وزارت نفت در اعتماد به سازندگان ایرانی/فولاد اکسین با طرح انتقال نفت گوره به جاسک احیا شد

سازندگان داخلی

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان از ریسک‌پذیری وزارت نفت در اعتماد به سازندگان داخلی برای ساخت خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک قدردانی کرد و گفت: ساخت این خط لوله، شرایطی را برای مجموعه فولاد اکسین خوزستان فراهم کرد تا این مجموعه بتواند به ماهیت اصلی خود یعنی ارتباط بین زنجیره نفت و گاز و فولاد بازگردد.

به گزارش پایگاه خبری گفتمان نیوز،امین ابراهیمی با بیان اینکه طرح ملی خط‌ لوله انتقال نفت خام گوره – جاسک فرصتی در دل تهدیدها و تحریم‌ها علیه شرکت‌های فولادسازی بود، تصریح کرد: نتیجه اجرای این طرح به‌عنوان طرحی راهبردی که با مشارکت شرکت‌های ایرانی همچون فولاد مبارکه اصفهان، فولاد اکسین خوزستان و لوله‌سازی اهواز به ثمر رسید، نقطه عطفی در بازتاب توان داخلی، عزم ملی و سرانجام خودکفایی در تجهیزات و ملزومات مربوط به صنایع فولاد است.

وی با اشاره به اینکه در راه‌اندازی و اجرای طرح یادشده با توجه به رویارویی با تحریم‌ها، صددرصد طرح را ایرانی‌ها اجرا کردند، افزود: در این میان تأمین ورق بر مبنای استاندارد نِیس (Nace) به فولاد اکسین خوزستان سپرده و این شرکت موفق شد نخستین بار این محصول را با عرض مورد نیاز برای راه‌اندازی طرح گوره – جاسک تأمین کند، همچنین ساخت و تولید شیرهای صنعتی مورد نیاز و تأمین ورق‌های مورد نیاز مخازن انتهای خط لوله به‌عهده این شرکت گذاشته شد.

مدیرعامل فولاد خوزستان ادامه داد: تأمین اسلب را که تا پیش از این وارد می‌شد فولاد مبارکه به‌عهده گرفت و از مرحله ورق تا لوله را هم لوله‌سازی اهواز عهده‌دار بود.

احیای ماهیت اصلی فولاد اکسین خوزستان

ابراهیمی با بیان اینکه طرح راهبردی ساخت خط لوله انتقال نفت خام گوره – جاسک شرایطی را برای مجموعه فولاد اکسین خوزستان فراهم کرد تا این مجموعه بتواند به ماهیت اصلی خود یعنی ارتباط بین زنجیره نفت و گاز و فولاد بازگردد، تصریح کرد: طرح یادشده در سال‌های ۹۸ و ۹۹ اگرچه از نظر کمی حدود ۴۳ درصد از ظرفیت تولید فولاد اکسین را به خود اختصاص داده بود، اما از جنبه سودآوری حدود ۲۶ درصد برای ما آورده داشت.

وی اظهار کرد: قرارگیری نام فولاد اکسین در فهرست بلند (وندورلیست) شرکت‌های نفت و گاز و به‌دنبال آن کسب جایگاه مربوط به شرکت‌های تولیدکننده ورق‌های سرویس نِیس، سرویس‌های شیرین، دیگر ورق‌ها و طرح‌های آینده، از دیگر آورده‌های همکاری با این طر به‌شمار می‌آیند.

راه‌اندازی بزرگ‌ترین آزمایشگاه خوردگی ایران

مدیرعامل پیشین فولاد اکسین خوزستان با اشاره به اینکه ایجاد آزمایشگاه خوردگی از نخستین الزام‌های تعیین شده شرکت متن برای فولاد اکسین بود، گفت: طی بررسی و مذاکرات با شرکتی رومانیایی هزینه تأمین تجهیزات مورد نیاز این آزمایشگاه بسیار گزاف تمام می‌شد، اما با پیگیری‌های انجام‌شده شرکت دانش‌بنیان ایرانی متعهد شد با مبلغی بسیار کمتر از مبلغ شرکت رومانیایی این آزمایشگاه را برای ما راه بیندازد.

ابراهیمی تصریح کرد: اکنون می‌توانیم ادعا کنیم بزرگ‌ترین آزمایشگاه خوردگی ایران به‌واسطه طرح گوره – جاسک با رعایت استاندارهای مورد نیاز و تأییدیه‌های دستگاه‌های نظارتی از جمله شرکت ملی نفت ایران در اختیار فولاد اکسین است.

وی با یادآوری اینکه شرکت‌های فولاد اکسین و لوله‌سازی اهواز با همکاری یکدیگر توانستند شرایط نابسامان مالی را پشت سر گذارند و پس از گذشت یک سال و آغاز به کار طرح گوره – جاسک، اتفاق‌های خوبی در فولاد اکسین رقم خورد، افزود: اوایل ریسک کار بسیار بالا بود، به‌طوری که در مرحله نخست ۲ هزار تن محصول تولید و آزمایش کردیم اما این ۲ هزار تن بازگردانده شد، در این میان کارشناسان شرکت نفت به کمک ما آمدند، قدم‌به‌قدم جلو آمدیم تا اینکه سرانجام به تولید ۴۳ هزار تن رسیدیم، شرکتی که ۱۰ سال زیان‌ده بود، ظرف دو سال و نیم به سودآوری رسید.

ریسک‌پذیری وزارت نفت در اعتماد به سازندگان ایرانی

مدیرعامل فولاد خوزستان اظهار کرد: این طرح می‌توانست شکست بخورد و نتایج ناگواری را برای زنجیره فولاد مبارکه و شرکت‌های دیگر رقم بزند، این ریسک‌پذیری از سوی وزیر نفت واقعاً جای قدردانی دارد.

ابراهیمی افزود: صنعت نفت می‌تواند محرکی باشد برای اینکه بتواند این زنجیره را کامل در داخل کشور بومی‌سازی کند یا حداقل بخش عمده‌ای از آن در داخل کشور داخلی‌سازی شود، پروژه‌هایی مانند گوره – جاسک سبب می‌شوند در صنعت فولاد، کیفیت بیشتر از کمیت مورد توجه قرار بگیرد و راهبردهایمان در صنعت فولاد تغییر کند.

وی تصریح کرد: ممکن است در سال‌های آینده فراموش شود که روزی فردی تصمیم گرفت این پروژه بومی‌سازی شود در حالی که قرار بود خارج از کشور انجام شود، نکته مهم بعدی که در این پروژه باید به آن اشاره کرد این است‌ که اعتماد به توان داخل فرصتی است که راه را برای خودکفایی و خودباوری هموار می‌کند.

مذاکره برای صادرات ورق‌

مدیرعامل فولاد خوزستان ضمن تأکید بر ثبت و ضبط ابعاد الگوی بومی‌سازی پروژه گوره به جاسک از نظر بازرگانی، فنی، مالی و مدیریتی، گفت: اکنون ۸ تا ۱۰ هزار درجه مختلف ورق داریم که بیشتر وارد می‌شود. برای نمونه ورق‌های کروژنی که در مخزن تحت‌فشار مصرف می‌شوند یا پروژه‌های سه‌ساله که در آن با سه سیال هوا، آب دریا و نفت خام روبه‌رو هستید، تنها سه شرکت تولیدکننده در دنیا برای این کار وجود دارند، اما این طرح اکنون در فولاد اکسین و مبارکه تعریف شده است و مرحله بومی شدن را می‌گذراند.

ابراهیمی افزود: همه اینها نشأت‌گرفته از اعتماد طرح گوره – جاسک است که اگرچه شاید دستاورد مالی زیادی نداشته باشد، اما دارایی نامحدودی است که خود را در سال‌های آینده بیشتر نشان می‌دهد و اکنون شرایطی فراهم شده که ما به صادرات هم فکر می‌کنیم و روی انجام چند پروژه با امارات، قطر و عراق در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم ورق‌های نِیس آنها را تأمین کنیم.

این طرح نبود، مجبور به تعدیل نیروها می‌شدیم

وی درباره بحث اشتغال‌زایی طرح یادشده گفت: در واقع می‌توان گفت اشتغال تازه‌ای ایجاد نشد، اما مشاغل موجود حفظ شد، در فولاد اکسین حدود هزار و ۲۰۰ نفر فعال هستند و اگر این طرح شکل نمی‌گرفت مجبور بودیم نیروها را تعدیل کنیم.

مدیرعامل فولاد خوزستان تأکید کرد: پروژه خط لوله انتقال نفت خام گوره – جاسک از لحاظ آفندی و پدافندی بسیار راهبردی است و با توجه به معادلات منطقه‌ای و اتفاق‌های که افتاده، به نظر می‌رسد با این حجم صادراتی که ما می‌توانیم از طریق دریای آزاد داشته باشیم، شرایط بسیار متفاوت خواهد بود.

ابراهیمی گفت: معتقدم در ۲۵ سال آینده، مکران جزو مناطق صنعتی مهم و تأثیرگذار در صنعت نفت خواهد شد و در حوزه فولاد و پتروشیمی نیز با توجه به دسترسی به کشورهایی همچون هند، پاکستان، افغانستان و در عین حال خلیج‌فارس، دریای عمان و دریاهای آزاد شاهد پیشرفت‌های مطلوبی در این منطقه خواهیم بود.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار