اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

[secondary_title]

آیین بهره برداری از سه طرح بزرگ صنعت نفت آغاز شد

سه طرح بزرگ

سه طرح بزرگ

سه طرح بزرگ

مراسم بهره برداری از سه طرح بزرگ صنعت نفت، گاز و پتروشیمی دقایقی پیش با حضور رئیس جمهور و به صورت ویدئوکنفرانس در ساختمان حافظیه تهران آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری گفتمان نیوز ، در ابتدای این مراسم وزیر نفت گزارشی از عملکرد این وزارتخانه ارائه می‌کند و به سوالات آقای روحانی در خلال مراسم بهره برداری از طرح‌های بزرگ صنعت نفت پاسخ خواهد داد در ادامه این مراسم هم رئیس جمهور سخنرانی می‌کند.

طرح تولید محصول نرمال هگزان یکی از این طرح هاست که پالایشگاه امام خمینی شازند را در زمره تولیدکنندگان این محصول مهم قرار می‌دهد.
هم اکنون سالانه ۳۰ میلیون دلار صرف واردات این محصول می‌شود که با تولید آن در داخل کشور از خروج این میزان ارز جلوگیری می‌شود و سالانه ۴۵ میلیون دلار برای کشور صرفه اقتصادی به دنبال دارد.

محصول نرمال هگزان در پالایشگاه امام خمینی در دو رتبه (گرید) پلیمری و غذایی با بالاترین استاندارد‌ها تولید می‌شود.
هزینه تأسیس این واحد ۱۱ میلیون دلار است، اما در اجرای این طرح در پالایشگاه شازند این هزینه پرداخت نشده و با یک طرح ابتکاری و خلاقانه و با اتکاء به تلاش و نوآوری متخصصان داخلی خط تولید نرمال هگزان بدون کمترین سرمایه گذاری و با استفاده از ظرفیت‌های موجود راه اندازی شده است.

همچنین پتروشیمی میاندوآب یکی دیگر از طرح‌هایی است که امروز در نشست تصویری (ویدئوکنفرانس) آقای روحانی افتتاح می‌شود. این واحد با ظرفیت تولید سالانه ۱۴۰ هزار تن پلی اتیلن سنگین به خط اتیلن غرب متصل می‌شود. سرمایه‌گذاری ارزی طرح معادل ۴۰ میلیون یورو و سرمایه‌گذاری ریالی آن نیز ۸ هزار میلیارد ریال است. مراحل اجرایی این طرح از سال ۸۳ آغاز شده و با افتتاح آن برای نزدیک به ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

همچنین با دستور رئیس جمهور مراحل لوله گذاری خط لوله گوره – جاسک بصورت رسمی آغاز خواهد شد.

طرح راهبردی و ملی انتقال نفت خام گوره به جاسک و تأسیسات نفتی بندرجاسک با هدف انتقال یک میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین صادراتی در روز از طریق یک خط لوله ۴۲ اینچ با طول تقریبی هزار کیلومتر و با استفاده از ۵ تلمبه خانه بین راهی و ۲ ایستگاه توپکرانی، همچنین تعداد ۱۱ پست برق و خطوط انتقال برق به طول تقریبی ۱۸۰ کیلومتر، اجرا خواهد شد. این طرح شامل پایانه دریافت نفت، ۲۰ مخزن به ظرفیت مجموع ۱۰ میلیون بشکه و تأسیسات جانبی شامل ۳ عدد گوی شناور و اسکله صادراتی است.

در این فعالیت عظیم، سه کارخانه بزرگ ایرانی برای تولید شمش/تختال، تبدیل تختال به ورق و تولید ورق به لوله و سه شرکت پمپ ساز داخلی برای تأمین پمپ‌های این خط لوله به کار گرفته شده اند.
اجرای این طرح با اتکاء به توان داخلی از خروج ۲۰۰ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری کرده و برای نخستین بار، پایانه صادراتی خارج از محدوده تنگه هرمز را در اختیار صنعت نفت کشور قرارمی دهد.

این سه طرح به ارزش ۲ هزار و ۱۴۰ میلیون دلار قرار است برای ۴ هزار و ۴۶۰ نفر اشتغال ایجاد کند.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار