اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

[secondary_title]

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز عنوان کرد:استان خوزستان دومین مصرف‌کننده برق کشور است/ توضیحاتی درباره بروز خاموشی در اهواز

شبکه برق اهواز

شبکه برق اهواز

شبکه برق اهواز

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز گفت: بار شبکه برق اهواز در حدود ۲۳۰۰ مگاوات است که پس از تهران دومین مصرف‌کننده بزرگ برق در سطح کشور است.

به گزارش پایگاه خبری گفتمان نیوز ، حسن کریمی اظهار داشت: شرکت توزیع نیروی برق همان‌گونه که از نام آن مشخص است، مسئولیت توزیع برق را بین مشترکین برعهده دارد؛ تولید برق در نیروگاه‌ها توسط مولدهای برق انجام و پس از آن برق تولید شده توسط دکل‌ها و پست‌های فوق توزیع توسط شرکت برق منطقه‌ای خوزستان، شهرها انتقال می‌شود.

 مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز گفت: برق تولیدی توسط پست‌های با ظرفیت ۴۰۰، ۲۳۰و ۱۳۲ کیلوولت تقسیم می‌شود. در مرحله بعد، برق در سطوح ولتاژی روی خطوط فشار متوسط در سطح ۱۱ و ۳۳ هزارولت برق توزیع می‌شود.

وی بیان داشت: در مرحله پایانی این برق توسط ترانس‌های کاهنده در سطح معابر عمومی تبدیل به شبکه فشار ضعیف ۲۲۰ ولت شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

پس از تهران بالاترین میزان مصرف برق را در کشور داریم

کریمی درباره میزان مصرف برق در خوزستان گفت: در حال حاضر با انجام تمام تدابیر لازم و عملیاتی نمودن دستورالعمل‌ها و مصوبات ستاد بحران استانداری خوزستان، بار شبکه برق اهواز در حدود ۲۳۰۰ مگاوات است که پس از تهران دومین مصرف‌کننده بزرگ برق در سطح کشور است.

این مسئول حوزه برق بیان داشت: بهترین و ساده ترین راهکار برای جلوگیری از قطع جریان برق به ویژه در شرایط گرمای شدید کنونی، همیاری و همکاری شهروندان در زمینه عدم بکارگیری لوازم غیر ضروری و پرمصرف برق مانند لباسشویی، جاروبرقی، اتو و نظایر آن در ساعت های اوج گرما است.

وی درباره ساعات اوج مصرف برق گفت: لازم است این منع استفاده در ساعت ۱۳ تا ۱۷ و از غروب آفتاب تا ساعت ۲۳ به خاطر وارد مدار شدن گسترده سیستم های روشنایی در سطح معابر و توسط مشترکین می باشد. بهترین زمان برای استفاده، ساعت های اولیه صبح و یا برای دستگاه‌های اتوماتیک ساعت‌های پایانی شب و یا روزهای تعطیل است.

کریمی گفت: با این اقدام ساده به میزان قابل توجهی بار مصرفی شبکه زیر نور مستقیم آفتاب و گرمای شدید کاسته شده و از بروز حوادث ناشی از سست شدن و گداخته شدن اتصالات برق جلوگیری می‌شود و شبکه ای مطمئن و پایداری را ایجاد می‌کند.

وی افزود: براساس دستورالعمل طراحی و مهندسی، بار شبکه و واگذاری اشتراک برق بر روی حدود ۷۰ درصد ترانس‌های شبکه براساس نوع اشتراک اعم از تک فاز ، سه فاز و دیماند ، عمومی یا اختصاصی تنظیم و اشتراک واگذار می‌شود.

۱۲ درصد مشترکین مصرف بیش از تعرفه دارند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز گفت: در زمان اوج مصرف ۳۰ درصد جهت بالانس روی ترانس ایجاد می‌شود تا اگر بیش از تعرفه مصوب استفاده شد،تا حدود زیادی بتوان تامین کرد ولی طبق آمار واحد مشترکین برق در کلانشهر اهواز همه ساله بین ۱۰ تا ۱۲ درصد از مشترکین از سقف تعرفه (۳۰۰۰کیلووات) در ماه که بالاترین میزان بخشودگی برق در سطح کشور است عبور کرده و این مصرف پرحجم زمینه بروز حوادث ناخواسته را سبب می‌شود.

وی گفت: هر سال پس از فصل تابستان با انجام مانورهای گسترده توسط واحد مهندسی و بهره برداری  برای عملیات اورهال و افزایش ظرفیت شبکه برای آغاز فصل گرم سال آینده انجام می‌شود، طبق مصوبات کمیسیون مجلس و هیات دولت، تعرفه فصل گرم در مناطق گرم یک از ابتدای فروردین ماه تا پایان آذرماه می باشد.

هرگونه دستکاری کنتور کل برق منطقه را با خطر قطعی مواجه می سازد

کریمی بیان داشت: ظرفیت منصوبه روی شبکه برق براساس واگذاری تعداد اشتراک‌ها به شهروندان تنظیم و نصب می‎شود، لذا هرگونه استفاده از شبکه برق زمینه آسیب به تجهیزات را فراهم می‌آورد.

وی درباره خطرات دستکاری دستگاه های کنتور گفت: گاهی در مجتمع‌هایی که برخی افراد سودجو و مخل نظم در جامعه، اقدام به دستکاری در لوازم اندازگیری می‌کنند، شاهد شارت یا اتصال کابل مشترک همه ساکنین مجتمع شده و همین اتصال باعث اتصال در فازهای شبکه و آسیب به شبکه فشار ضعیف و ترانس تغذیه کننده محل خود می‌شود.

کریمی گفت: این اتصال باعث سیم بریدگی روی شبکه فشارمتوسط شده و بالغ بر ۴۰ الی ۵۰ ترانس دیگر را نیز با خود بی برق می‌کند که اصلاح این همه خسارت در یک نقطه بسیار زمان بر است.

این مقام مسئول بیان داشت: در حال حاضر در کلانشهر اهواز هیچ گونه خاموشی با برنامه‌ای ناشی از کمبود برق نداریم و اگر در ساعت‌های اولیه صبح برخی مواقع شاهد قطع جریان برق بودید این اقدام جهت تعویض و رفع اشکال پیشگیرانه روی شبکه برق است.

مردم به ساعات اوج مصرف برق دقت کنند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز درباره علل خاموشی برق در اهواز گفت: خاموشی‌های دیگر به ویژه در ساعت‌های اوج مصرف اغلب متاثر از عدم رعایت مصرف و بروز حادثه اعم از فیوز سوزی، سیم بریدگی و بعضا ترانس سوزی است.

وی افزود: موضوعی مهم و علمی که لازم است شهروندان محترم بدانند این است که برق قابلیت ذخیره سازی فعلا ندارد. لذا مازاد بر تولید نیروگاه‌ها متناسب به شرایط عدم نیاز به مصرف صادر می‌شود.

کریمی اظهار داشت: ایران کشوری چهار فصل بوده و هنگام کاهش مصرف برق پس از تابستان توسط مشترکین، امکان صادرات بیشتری نیز در راستای کاهش وابستگی به نفت خام برای کشور عزیزمان ایران فراهم می‌شود.

وی اظهار داشت: همان‌گونه که پیش تر بیان شد، روی شبکه برق ممکن است به چند شکل خاموشی در فصول مختلف ایجاد شود، یکی خاموشی ناشی از کمبود برق که برای اعمال آن از قبل اطلاعیه‌های لازم همراه با اعلام زمانبندی اعلام می‌شود.

مردم حوادث برقی را به سامانه ۱۲۱ اطلاع دهند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز درباره برنامه خاموشی گفت: اعمال خاموشی با برنامه در ساعت‌های اولیه جهت رفع اشکال و اقدامات پیشگیرانه است که این امر برای جلوگیری از قطع برق ناخواسته در ساعت‌های پیک یا اوج مصرف انجام است.

وی ادامه داد: نوع دیگر قطع برق ناخواسته ناشی از حوادث غیرمترقبه و غیر منتظره مثل بحران ۸ بهمن ماه ۹۵ است.

کریمی بیان داشت: در شرایط کنونی بروز سیم بریدگی، فیوز سوزی و حتی ترانس سوزی را شاهد هستیم و موارد دیگر که سبب قطع برق می‌شود عبارت است از برخورد خودرو با شبکه، یا سقوط اشیا مثل سیم بکسل مجتمع سازان روی شبکه که زمینه قطع برق عمومی را سبب می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در صورت بروز هرگونه اتفاق شهروندان با سامانه اتفاقات برق اهواز به شماره ۱۲۱ تماس بگیرند تا ماموران حضور یافته و مشکل برطرف شود.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار