اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

[secondary_title]

صنعت نفت در دولت سیزدهم: افزایش ۳۰۰ درصدی وصول درآمدهای نفتی

به گزارش پایگاه خبری گفتمان نیوز : برای افزایش صادرات نفت، راه‌اندازی و عملیاتی شدن ردیف نفت خام سبک صادراتی تلمبه‌خانه غرب کارون انجام شد. همچنین برای اولین بار صادرات ریلی نفت خام به کشورهای شمالی دریای خزر و گشایش دروازه های جدید صادراتی نفت در دولت سیزدهم صورت گرفت.

راه‌اندازی چهار مخزن ذخیره‌سازی ال پی جی پارس جنوبی و انجام صادرات ال پی جی، افزایش ۳ میلیون بشکه‌ای ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام کشور و طراحی نرم‌افزار سیستم سوپروایزری میترینگ جهت افزایش دقت اندازه گیری نفت خام صادراتی از دیگر اقدامات صورت گرفته برای افزایش ظرفیت صادرات نفت در کشور بوده است.

فروش بیش از ۱۸۰ هزار تن میعانات گازی در بورس انرژی

در کنار افزایش صادرات نفت خام، صادرات فرآورده‌های نفتی شامل نفت کوره، گازوئیل، بنزین و میعانات گازی با توجه به محدودیت‌های بین‌المللی و تحریمی‌های ظالمانه نیز تداوم داشته که در تامین ارز کشور نقش داشته است.

همچنین فروش بیش از ۱۸۰ هزار تن میعانات گازی در بورس انرژی با ارزش ریالی بیش از ۱۹.۷ هزار میلیارد ریال انجام شد. تداوم صادرات فراوردهای نفتی شامل نفت کوره، گازوییل و بنزین ومیعانات گازی باتوجه به محدودیت های بین المللی وتحریم های ظالمانه گاهی  مهم درتوسعه صادرات بوده است.

بازگشت ظرفیت تولید نفت به پیش از تحریم‌ها

اما در حوزه افزایش ظرفیت تولید و توسعه میادین نفت نیز اقداماتی صورت گرفت که میتوان به بازگرداندن ظرفیت تولید نفت خام به میزان قبل از شروع نفت خام با انجام اقدامات جهادی از ابتدای مهر ماه سال ۱۴۰۰ نام برد که در این راستا ۳ میلیون و ۸۳۸ هزار بشکه در روز به ظرفیت تولید نفت خام کشور اضافه شد.

اقدامات چاه‌محور از جمله عملیات ترمیمی و تعمیری روی چاه‌های تولیدی نفت با انجام حدود ۱۸۰۰ عملیات درون‌چاهی، عملیات حفاری و به مدار تولید آوردن ۱۳ حلقه چاه در میدان آزادگان جنوبی و رساندن تولید این میدان از ۸۰ به ۱۰۳ هزار بشکه در روز، تعمیرات اساسی تاسیسات سطح‌الارضی تولید نفت و گاز و آمادگی کامل جهت بازگشت به تولید حداکثری با انجام حدود ۲۵۰ مورد تعمیرات اساسی، تعمیرات اساسی خطوط انتقال نفت خام مربوط به ۲۳۰۰ کیلو متر خط لوله، نصب پمپ‌های درون چاهی در میادین آبان، پایدار غرب، سروش و نوروز، بهینه‌سازی سیستم فرازآوری با گاز برای ۸۰ حلقه چاه در غرب کارون و بازسازی و تعمیر خطوط لوله جریانی انتقال نفت از چاه‌ها به مبادی مصرفی پالایشگاه‌های داخلی و ترمینال‌های صادراتی از جمله اقداماتی است که از مهر سال گذشته تا کنون در دولت سیزدهم انجام شده و افزایش ظرفیت تولید نفت را به دنبال داشته است.

ثبت رکورد تولید روزانه ۷۰۵ میلیون متر مکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی

طبق آماری که شرکت ملی نفت اعلام کرده، در حوزه افزایش ظرفیت تولید وتوسعه میادین گاز نیز شاهد ثبت رکورد تولید روزانه ۷۰۵ میلیون متر مکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی برای اولین بار با افزایش تولید روزانه گاز به میزان ۱ میلیارد ۳۶میلیون متر مکعب و تامین پایدار گاز در زمستان ۱۴۰۰ بوده ایم.

بر این اساس، ثبت رکورد تولید روزانه ۷۰۵ میلیون متر مکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی برای اولین بار و افزایش تولید روزانه گاز به میزان یک میلیارد و ۳۶ میلیون متر مکعب و تامین پایدار گاز در زمستان ۱۴۰۰ از مهمترین اقداماتی است که در دولت سیزدهم محقق شده است. برای رسیدن این رکورد تولید، راه‌اندازی تاسیسات جانبی و ردیف اول پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با اقدامات عمیلیاتی فشرده انجام شد.

همچنین شروع بهره‌برداری از پروژه مرکاپتان‌زدایی از میعانات گازی پالایشگاه فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی جهت افزایش صادرات میعانات گازی، بهره‌برداری از فاز نخست اسکله صادراتی گاز مایع با ظرفیت بارگیری ۵ هزار متر مکعب بر ساعت در بندر سیراف، شروع اجرای طرح فشارافزایی فازهای میدان مشترک پارس جنوبی با انجام مطالعات پایه و مفهومی، جلوگیری از سوزانده شدن گاز مشعل به ظرفیت ۹۲ میلیون فوت مکعب در روز و آغاز پروژه احداث خط لوله انتقال گاز میدان کیش جهت تولید ۲۸ میلیون متر مکعب در روز انجام شد.

چشم‌انداز سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیارد دلاری در صنعت نفت

وزارت نفت برنامه جامع هشت ساله تولید نفت و گاز از سال ۱۴۰۱ تا سال ۱۴۰۸ را تدوین کرده و بر اساس آن چشم‌انداز سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیارد دلاری در دستور کار قرار گرفته است. بر اساس این برنامه، برنامه‌ریزی در جهت شروع عملیات توسعه میدان مشترک آرش، استفاده از توان مالی بخش پتروشیمی جهت سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی، اتخاذ تصمیم نهایی برای توسعه میدان گازی پارس شمالی، اخذ مصوبه طرح توسعه میدان نفتی چنگوله با هدف دستیابی به تولید ۱۵ هزار بشکه نفت خام در روز و برنامه ریزی و پیشبرد احداث سامانه‌های فشارافزایی پارس جنوبی مورد توجه قرار دارد.

از سوی دیگر مهمترین اهداف و استراتژی‌های اکتشاف نفت و گاز در کشور شامل شناسایی و کشف پتانسیل‌های نفت و گاز در تمام حوضه‌های رسوبی کشور در خشکی و دریا، مدیریت کارآمد بر تعریف و اجرای مطالعات جامع و پکپارچه در عملیات‌های اکتشافی با هدف افزایش ضریب موفقیت اکتشافی، حداکثرسازی ضریب جایگزینی نفت و گاز تولیدی و فراهم کردن زمینه توسعه میادین جدید کشور برای حفظ و ارتقای تولید از طریق کشف منابع جدید و تسریع و تکمیل پروژه‌های اکتشاف نفت و گاز در مناطق استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر، کهکیلویه و بویر احمد، گلستان، اردبیل و خراسان که در مجموع ۳۸ پروژه خاتمه یافته و ۵۹ پروژه نیز در حال انجام است که تعداد پروژه‌های اکتشافی را به ۹۷ پروژه می‌رساند، خواهد بود.

امضای ۹.۵ میلیارد دلار قرارداد نفتی در دولت سیزدهم

برای رسیدن به این اهداف شرکت ملی نفت در دولت سیزدهم تاکنون قراردادها و تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری با ارزش ۹.۵ میلیارد دلار را منعقد کرده، قراردادهای توسعه میادین نفتی با ارزشی بالغ بر ۳.۷ میلیارد دلار در این دولت امضا شده که زمینه را برای افزایش تولید از این میادین به ویژه میادین مشترک فراهم می‌کند.

همچنین انعقاد ۸ قرارداد جمع‌آوری گازهای مشعل با شرکت‌های EPC داخلی به ارزش ۵۴۵ میلیون دلار، امضای تفاهم‌نامه جهت افزایش استحصال اتان از ۹ پالایشگاه پارس جنوبی و افزایش راندمان آن از ۶۷ به ۷۵ درصد به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار، امضای تفاهم‌نامه همکاری جهت توسعه فاز دوم میدان مسجد سلیمان و انعقاد تفاهم‌نامه‌های توسعه میادین نفتی و گازی با ارزشی بالغ بر ۴ میلیارد دلار از دیگر اقدامات شرکت ملی نفت در دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار