اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

[secondary_title]

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران مطرح کرد:ظرفیت صادرات نفت به ۱.۵ برابر بیشتر از زمان قبل از تحریم خواهد رسید

معاون وزیر نفت گفت: با تحقق اهداف تولید نفت ایران ظرفیت صادرات نفت به ۱.۵ برابر بیشتر از زمان قبل از تحریم خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری گفتمان نیوز، محسن خجسته‌مهر در نشست خبری با بیان اینکه اقتدار هر کشور ۵ مولفه مهم دارد؛ یکی از مهمترین مولفه‌ها، اقتصادی است که ذخایر نفت و گاز تضمین‌کننده این مولفه است، گفت: شرکت ملی نفت ایران دارای ۴۰۰ مخزن نفت و گاز با مجموع ذخایر حدود ۱۲۰۰ میلیارد بشکه است که ۳۴۰ میلیارد بشکه از این میزان به روش کنونی قابل برداشت کرد.

وی افزود: هنوز تمام ظرفیت اکتشافی ایران در حوزه دریایی و خشکی احصا نشده است و بعدها به میزان ذخایر نفت و گاز ایران افزوده می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه برنامه‌ریزی شده است تولید گاز به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب در روز و ظرفیت تولید نفت به بیش از ۵ میلیون بشکه در روز برسد، گفت: برای تحقق اهداف تولیدی بخش نفت به ۱۰ میلیارد دلار و برای بخش گاز به ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در دوره ۱۰ ساله نیاز است.

وی اظهار کرد: اگر اهداف تولید نفت محقق شود صادرات نفت ایران به ۱.۵ برابر بیشتر از زمان قبل از تحریم خواهد رسید.

وی با بیان اینکه از حضور شرکت‌های خارجی بدون در نظر گرفتن شرایط تحریم استقبال می‌کنیم، گفت: بسته‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت تعریف شده است و ما در این بسته از حضور شرکت‌های خارجی بدون در نظر گرفتن شرایط تحریم استقبال می‌کنیم.

او با بیان اینکه سهم انرژی هیدروکربوری از سبد انرژی جهانی حذف شدنی نیست و این موضوع به اشتباه در برخی رسانه‌ها منتشر شده است و جنبه سیاسی دارد، گفت: به‌زودی بسته‌هایمان را برای بخش پایین‌دستی و بالادستی اعلام می‌کنیم.

به گفته وی صادرات نفت به نسبت دولت گذشته افزایش یافته است، از تمام ظرفیت برای افزایش صادرات نفت استفاده می‌کنیم تا صادرات نفت و میعانات گازی را به حداکثر برسانیم.

وی با بیان اینکه آمادگی داریم برای فروش نفت، میعانات گازی، گاز  قراردادهای بلندمدت امضا کنیم، گفت: برنامه گسترده برای اکتشاف مخازن به‌خصوص مخازن گاز داریم، مبنای برنامه‌ریزی کشور شناخت ذخایر هیدروکربوری است.

سناریوهای مختلف برای سرمایه گذاری داریم

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه از ورود سرمایه‌های خارجی استقبال می‌کنیم، گفت: این شرکت از سرمایه‌گذاری خارجی استقبال می‌کند، اما اگر به هر دلیل سرمایه‌گذاری خارجی محقق نشود سناریوهای مختلف داریم و این سناریوها روی میز است و نمی‌خواهیم زمان را از دست دهیم.

خجسته‌مهر با بیان اینکه ایران پس از روسیه با حدود ۳۴ تریلیون مترمکعب ذخیره گازی دومین دارنده ذخایر گازی دنیا است، اظهار کرد: ما قادر خواهیم بود تا صد سال آینده با ذخایر شناخته شده کنونی نفت خام و گاز طبیعی تولید کنیم، هنوز ظرفیت‌های اکتشافی در بخش‌های دریایی و خشکی را بررسی نکرده‌ایم، همچنین لایه‌های پرشمار زمین‌شناسی وجود دارد که هنوز کشفیات آن را بررسی نکرده‌ایم که بعدها آنها به ذخایر نفت و گاز ایران اضافه خواهند شد.

به گفته وی حدود ۲۴ پالایشگاه گازی، بیش از ۱۳۰ واحد فرآورشی و بهره‌برداری و حدود ۱۴۰ دکل حفاری خشکی و دریایی در کشور وجود دارد، ایران توان دریانوردی و شناوری بسیار مطلوبی دارد؛ افزون‌ بر مجهز بودن به ناوگان کشتی حمل نفت، فرآورده و میعانات گازی با توان لجستیک بالا، از قدرت خدمات شناوری در دریا در حد قابل قبولی برخوردار هستیم.

وی به توان بالای تخصصی نیروی انسانی کشور در بخش بالادستی هم‌تراز رده‌های بالای دنیا اشاره کرد و افزود: کشور دارای نیروی انسانی جوان، چابک، دانا و دارای علم و دانش است و همه در دنیا به این موضوع اذعان دارند.

توان صادراتی ایران به یک راه ختم نمی‌شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه ژئوپولتیک و جغرافیای صنعت نفت سبب شده است بتوانیم امنیت انرژی پایدار را در منطقه، خاورمیانه و جهان رقم بزنیم و این مزیت ایران است، تصریح کرد: توان صادراتی ایران به یک راه ختم نمی‌شود؛ خلیج فارس، دریای عمان و خزر را داریم و موقعیت جغرافیای سیاسی کشور به گونه‌ای است که سهل‌الوصول‌ترین راه برای انتقال انرژی به منطقه، خاورمیانه و دنیا را خواهیم داشت.

خجسته‌مهر به تعریف بسته‌های مختلف سرمایه‌گذاری در شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد و گفت: در سبد سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت، سهم با اهمیتی برای بخش خارجی در نظر گرفته شده و این سهم در سبد سرمایه‌گذاری به‌طور کامل روشن شده است. ما برای تحریم از آن جهت که صبر کنیم، بمانیم و کاری انجام ندهیم، اصالتی قائل نیستیم، بنابراین از سرمایه‌ خارجی بدون تحریم و بدون شرط و شروط استقبال می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه سهم انرژی هیدروکربوری به دلیل ارزش حرارتی و اهمیت انرژی هیدروکربوری در کوتاه‌مدت و میان‌مدت از سبد انرژی جهانی امکان‌پذیر و حذف شدنی نیست، ادامه داد: این همچنان موضوع با اهمیتی است و در جاهایی که اهمیت انرژی هیدروکربوری را کم‌اهمیت می‌کنند، بیشتر از آنکه اقتصادی باشد جنبه سیاسی دارد بنابراین امنیت عرضه و تقاضای انرژی جهانی با انرژی هیدروکربوری قابل احراز است.

ضرورت سرمایه‌گذاری بخش پایین‌دست در بالادست

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه اگر دنیا به دنبال پایداری و امنیت عرضه انرژی است باید در سرمایه‌گذاری‌اش مشارکت کند و در غیر این صورت نمی‌تواند صنایع خود را اداره کند، افزود: البته این موضوع فقط برای محیط خارجی نیست و اگر صنایع داخل کشور نیز نیاز به خوراک دارند، باید بخشی از سودآوری خود را برای تأمین خوراک خود مورد استفاده قرار دهند و بخش پایین‌دستی آمادگی سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی را داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه به‌زودی بسته‌های سرمایه‌گذاری بخش پایین‌دستی در بالادستی با حفظ مالکیت مخازن نفت و گاز و براساس قوانین و مقررات کشور و با رعایت سیاست‌های اصل ۴۴ اعلام می‌شود، اظهار کرد: جمهوری اسلامی دارای امن‌ترین کریدورهای عرضه انرژی به منطقه و جهان است و آمادگی داریم در چارچوب قوانین کشور با الگوها و روش‌های مختلف قراردادی سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهیم و در همین مدت چند ماهه مذاکرات پرشماری با شرکت‌های خارجی انجام شده است.

گسترش بازارهای صادراتی پایدار و ایمن

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه صادرات نفت خام و میعانات با لطف خدای متعال به نسبت گذشته و پیش از تحویل گرفتن دولت سیزدهم، افزایش یافته است و از همه ظرفیت‌های مختلف برای به حداکثر رساندن فروش نفت خام و صادرات میعانات گازی استفاده می‌کنیم، ادامه داد: بنابراین ایمن‌سازی، بازارسازی و پایداری صادرات نفت و میعانات گازی راهبرد شرکت ملی نفت به شمار می‌آید و این مجموعه به دنبال این موضوع است که بازارهای جدید پایدار و ایمن را برای فروش نفت، مطابق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ادامه صادرات گسترش دهد.

به گفته خجسته‌مهر، شرکت ملی نفت ایران آمادگی دارد تا برای فروش نفت خام، میعانات گازی و صادرات گاز و فرآورده حتی قراردادهای بلندمدت امضا کند.

مطالعات گسترده برای اکتشاف‌های گازی

وی با بیان اینکه ایران ظرفیت‌های اکتشافی قابل‌توجهی دارد به اهمیت گسترش اکتشاف‌های نفت و گاز به‌ویژه اکتشاف گاز به‌دلیل اهمیت تأمین نیاز داخل اشاره کرد و گفت: راهبرد شرکت ملی نفت ایران افزایش فعالیت‌های اکتشافی گاز است بنابراین مطالعات گسترده‌ای را در برنامه داریم تا شناخت از ذخایر زیرزمینی را افزایش دهیم و بتوانیم ذخایر هیدروکربوری را برای کشور احراز کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه مبنای برنامه‌ریزی ۱۰۰ ساله کشور شناخت ذخایر هیدروکربوری است، اظهار کرد: بنابراین مستقل از رقم سرمایه‌گذاری، تولید و توسعه میدان‌هایی که مورد نظر است باید شناسایی شود، در همین زمینه به دنبال این هستیم که دارایی‌های زیرزمینی را در زنجیره ارزش به حداکثر ثروت رو زمینی تبدیل کنیم.

دیماه امسال؛ بهره‌برداری از نخستین ردیف پالایشگاه خشکی فاز ۱۴

خجسته‌مهر با اعلام این خبر که برای پایداری سوخت زمستانی، برنامه بسیار فشرده‌ای از دو ماه پیش تاکنون در حال انجام است تا نخستین ردیف عملیاتی پالایشگاه خشکی فاز ۱۴ پارس جنوبی در دی‌ماه امسال به بهره‌برداری برسد، گفت: بنابراین می‌توانیم بخشی از گازی که امکان فرآورش آن را نداشتیم، با نخستین ردیف این پالایشگاه شیرین‌سازی کنیم و تحویل شبکه گازرسانی دهیم.

وی با بیان اینکه برای بالابردن توان صادراتی و بازاریابی بهینه و بهتر، یک پروژه مرکاپتان‌زدایی با ظرفیت حدود ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی در هفته گذشته راه‌اندازی شد و به بهره‌برداری رسیده است، ادامه داد: هم‌اکنون این پروژه عملیاتی است که توان صادراتی میعانات گازی را افزایش می‌دهد.

بهره‌برداری از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی؛ سال آینده

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین با اشاره به اینکه با انجام یک کار جهادی، ان‌شاءالله سال آینده طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی برای استفاده حداکثری از گاز این فاز مرزی به بهره‌برداری خواهد رسید، اظهار کرد: مطالعات پایه توسعه میدان گازی پارس شمالی، با مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران و با دستور وزیر و تأکید مهندس اوجی آغاز شده است که ان‌شاءالله با توسعه این میدان که معادل حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب گازطبیعی با سرمایه‌گذاری حدود ۴ میلیارد دلار است، وارد مرحله‌ای نو از اقتصاد گاز خواهیم شد.

خجسته‌مهر با بیان اینکه میدان گازی کیش با احداث یک خط لوله ۲۰۰ کیلومتر دریایی برای تولید چهار حلقه چاه توسعه می‌یابد که مطالعات پایه احداث این خط لوله دریایی آغاز شده است، گفت: ظرفیت فعلی تولید گاز کشور یک‌میلیارد مترمکعب در روز است، به‌منظور رسیدن به ظرفیت ۱.۵ میلیارد مترمکعبی تولید روزانه گاز، به تولید رساندن میدان گازی کیش، فاز ۱۱ پارس جنوبی، میدان پارس شمالی و تولید یکصد میلیون مترمکعب گاز از ۱۰ میدان در مناطق مرکزی برنامه‌ریزی شده است تا شاهد افزایش ۵۰۰ میلیون مترمکعبی تولید روزانه گاز کشور در ۱۰ سال آینده باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه با بیان اینکه بسته‌های سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز مشخص است، گفت: مذاکرات متعددی با شرکت‌های خارجی آغاز شده اما در عین حال توان مالی شرکت‌های داخلی نیز به حدی است که این امکان را داریم سرمایه‌گذاری بالادست را در اختیار شرکت‌های داخلی قرار دهیم اما در عین حال از سرمایه‌گذاری خارجی نیز استقبال می‌کنیم و البته در صورت عدم ورود سرمایه‌گذار خارجی، سناریوهای مختلفی روی میز داریم و قطعا فرصت‌ها از دست نخواهند رفت تا کسی بتواند به جمهوری اسلامی تکانه وارد کند.

تا پایان سال آینده بخش قابل‌توجهی از تولید آزادگان جنوبی محقق شود

خجسته‌مهر با بیان اینکه تکمیل میدان آزادگان جنوبی یکی از اولویت‌های شرکت ملی نفت است که برنامه‌ای فشرده برای آن تدوین شده است، اظهار کرد:  تا پایان سال آینده بخش قابل‌توجهی از تولید آزادگان جنوبی محقق شود؛ همچنین طرح یک پارچه توسعه میادین غرب کارون آماده شده است و به‌صورت روزانه تحقق طرح‌های توسعه در این بخش بررسی و پیگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با رد هرگونه مذاکره رسمی با شرکتها و کشورهای خارجی برای توسعه ساختار چالوس در دریای خزر، گفت: منابع و ذخایر این ساختار هنوز به‌صورت رسمی در ذخایر شرکت ملی نفت ایران قرار نگرفته است و این ساختار هنوز در مرحله مطالعه بوده و هیچ‌گونه مذاکره رسمی در این خصوص با شرکتها و کشورهای خارجی صورت نگرفته است.

تخصیص ۱۰۰ میلیون دلار برای جمع‌آوری گازهای مشعل پالایشگاه‌های پارس جنوبی

خجسته‌مهر خصوص جمع‌آوری گازهای مشعل، گفت: شرکت ملی نفت مصوبه‌ای دارد که ۱۰۰ میلیون دلار برای جمع‌آوری گازهای مشعل پالایشگاه‌های پارس جنوبی به شرکت ملی گاز ایران تخصیص داده است و شرکت ملی گاز موظف است برنامه‌های عملیاتی خود را برای تحقق این امر مهم تدوین و اجرایی کند.

وی با بیان اینکه همچنین برای تکمیل پروژه‌های NGL۳۱۰۰ و NGL۳۲۰۰ تلاش می‌کنیم و دیگر پروژه‌های جمع‌آوری گازهای همراه هم در حال اجرا هستند، اظهار کرد:  اگر پروژه جدیدی در بخش نفت و گاز کشور شروع به اجرا کند حتماً جمع‌آوری گازهای همراه آن چه در بخش میادین نفتی و چه در بخش پالایشگاه‌های گازی کنار اجرای پروژه مدنظر قرار خواهد گرفت.

 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار