اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

[secondary_title]

وزیر نیرو عنوان کرد:۲۱ هزار مگاوات برق صرف دستگاه‌های سرمایشی می‌شود/حل مشکل آب غیزانیه تا پایان تابستان

صنعت برق

صنعت برق

صنعت برق

وزیر نیرو تاکید کرد که اگر مدیریت مصرف اعمال نشود با این روند و گرما، پیک مصرف برق ما از ۶۰ هزار مگاوات هم تجاوز پیدا کند، ناچار به خاموشی برنامه ریزی شده خواهیم بود که ان‌شاءالله به این نقطه نخواهیم رسید.

به‌گزارش پایگاه خبری گفتمان نیوز ، رضا اردکانیان اظهار کرد: امسال تولید و مصرف برق در روز ۱۷ خرداد به ۵۳ هزار و ۶۳۱ مگاوات رسید، پیش بینی ما این است که با کمک مردم در بخش‌های مختلف که نام آن را مدیریت مصرف می‌گذاریم اوج بار ما به ۵۸ هزار و ۳۰۰ مگاوات برسد.
 ظرفیت اسمی تولید ۸۳ هزار و ۳۵۰ مگاواتی در کشور

وزیر نیرو ظرفیت اسمی تولید برق در کشور را ۸۳ هزار و ۳۵۰ مگاوات اعلام کرد و درباره اختلاف ظرفیت تولید و میزان مصرف گفت:  از این رقم، حدود ۷۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های حرارتی هستند. این نیروگاه‌های حرارتی گازی به ازای افزایش هر یک درجه سانتی‌گراد دمای بالای ۱۵ درجه ، حدود هفت دهم درصد و به ازای هر صد متر ارتفاع از سطح دریا هم یک درصد افت توان تولید دارند.

وی ادامه داد: ظرفیت اسمی یک نیروگاه گازی ۱۶۰ مگاواتی در تهران در تابستان با دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد و ارتفاع ۱۳۰۰ متر از سطح دریا بیش از ۳۰.۵ درصد کاهش پیدا می کند و به ۱۱۱ مگاوات می‌رسد. با در نظر گرفتن تمام موارد موثر در کاهش توان تولید، از ۷۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های حرارتی ۴۹ هزار مگاوات ظرفیت عملی است که در دسترس خواهد بود.

اردکانیان گفت: البته ظرفیت برق آبی ها را هم داریم که ظرفیت عملی قابل اتکای این نیروگاه‌ها ۹ هزار مگاوات است که در مجموع با احتساب توان نیروگاه‌های حرارتی به ۵۸ هزار مگاوات رسیده و به این رقم توان نیروگاه اتمی و نیروگاه‌های تجدیدپذیر هم اضافه می‌شود.

ظرفیت در مدار کشور در فصل سرد بسیار پایین است

بنا بر اعلام وزارت نیرو، اردکانیان گفت: اوج بار ما حداکثر در ماه‌های گرم سال است. ما برای این که همه این واحدها را در این چند ماه گرم در مدار داشته باشیم لازم است در چند ماه سرد و خنک آنها را به تعمیرات نیم ساله و سالیانه ببریم. حدود ۹۰ هزار مگاوات دوره تعمیراتی ما است و برخی واحدها دو بار در این شرایط قرار می‌گیرند و به همین سبب در فصل سرد ظرفیت در مدار ما بسیار بسیار کم است.

کسری بودجه ۵ هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو در سال ۹۹

وزیر نیرو گفت: بر اساس آنچه در تبصره۱۴ قانون بودجه سال ۹۹ ذکر شده ، میزان کسری بودجه این وزارت خانه حدود ۵ هزار میلیارد تومان است و طبیعتا با توجه به حساسیت بیشتر موضوع برق در شرایط کرونا باید تلاش خود و مجموعه های همکار در بخش خصوصی را مضاعف کنیم که این که مسایل خدشه‌ای به روند خدمات‌رسانی ایجاد نکند و بتوانیم بدون اختلال سرویس را انجام دهیم.

آسیب کرونا به صنعت برق

وزیر نیرو درباره آسیب کرونا به صنعت برق هم گفت: وقتی شرایط کسادی ناشی از تعطیلی مشاغل پیش آمد و طبیعتا باید به همراه سایر واحدها سهم خودمان را در تخفیف این مشکلات ایفا می‌کردیم که اعلام کردیم برای پرداخت قبوض دو تا سه ماه مهلت داده شود.

وی افزود: آب بویژه برق صرفا متکی به منابع داخلی و قبوض پرداختی توسط مردم و نه بودجه عمومی است. برق زیرساختی‌ مهم است و چرخ آن از حرکت باز نمی‌ایستد. مقداری مشکل پیدا کردیم اما سعی کردیم آن را خودمان تحمل کنیم.

او یادآوری کرد: با وجود این که ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر از همکاران من در ایام تعطیل نوروز امسال به صورت شبانه‌روزی در محل‌های کار و فعالیتشان حاضر بودند اما به دلیل همین وقفه‌ای که در وصولی‌هایمان رخ داد بعضا شرمنده آنها شدیم و ماه‌های اول سال حتی نتوانستیم حقوق و دستمزد را به صورت کامل پرداخت کنیم. اما با همراهی‌ای که مردم داشتند اکنون روند وصولی‌ها دارد کم کم به حالت عادی برمی‌گردد.

وزیر نیرو در ادامه درباره اقتصاد برق و قیمت‌گذاری آن و این سوال که تا کی می‌توانیم قیمت دستوری را در برق ادامه دهیم؟ گفت: مسئولان اجرایی از جمله خودم به هیچ وجه نباید گرفتار روزمرگی شوند و فقط دوران کار و مدیریت خودشان مد نظرشان باشد.

وی افزود: صنعت برق بویژه این خصوصیت را دارد که چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد. اگر در سال‌های قبل سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام نمی‌شد، مشکلات پیگیری و طرح‌ها شروع نمی‌شد در این سال‌ها امکان این که به صورت مرتب و منظم به افتتاح طرح‌ها بپردازیم، وجود نداشت.

تعرفه فروش برق ۵۰ درصد قیمت تمام شده تولید آن است

اردکانیان گفت: اکنون قیمت تعرفه فروش برق ما به طور متوسط بدون احتساب هزینه سوخت مصرفی نیروگاه‌ها، حدود ۵۰ درصد قیمت تمام شده است. سوخت تقریبا رایگانی در اختیار نیروگاه‌ها قرار می‌گیرد و رقم بسیار ناچیزی است.

عدم پرداخت مابه‌التفاوت نرخ تکلیفی فروش برق از سوی سازمان برنامه و بودجه

وی افزود: از این نظر هر ساله صنعت برق با یک کسری نقدینگی قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو می‌شود، منتها بند ۶ قانون حمایت از صنعت برق می‌گوید سازمان برنامه و بودجه موظف است مابه‌التفاوت نرخ تکلیفی فروش را در بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی و به صنعت برق پرداخت کند که پیش‌بینی‌ها شده اما بخش پرداخت آن انجام نشده است.

طلب ۴۰ هزار میلیارد تومانی صنعت برق از دولت

اردکانیان همچنین گفت: از این بابت، صنعت برق، ۴۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است. البته به همین میزان هم ما به همکاران خودمان در بخش خصوصی بدهکاریم.
وی ادامه داد: خوشبختانه نمایندگان مردم در مجلس همراهی خوبی با لوایح دولت در یکی دو سال اخیر داشتند و ساز و کارهایی را برای ما قانونی کردند که گشایشی در کار طلبکاران ما هم ایجاد شده است.

اردکانیان افزود: یعنی امکان تهاتر را برقرار کردند و توانستیم در دو سال گذشته با استفاده از انواع مکانیزم‌های تسویه حساب حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از بدهی‌هایمان را تسویه کنیم و به تولیدکنندگان، سازندگان تجهیزات برقی، پیمانکاران پرداخت کنیم اما هنوز بدهی داریم.

وی گفت: طبیعتا هر سال به این بدهی اضافه می‌شود اما بدهکار معتبری هستیم و این گونه نیست که طلبکاران ما پای ما صبر نکنند؛ ان‌شاء‌الله شرایط هم بهتر می‌شود و با سرعت بیشتری بدهی‌های خودمان را تسویه می‌کنیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: مردم ما که البته صاحب ما و صاحب سازمان برنامه هستند، قبوض خود را که پرداخت می‌کنند منابع اجرای طرح‌های ما می‌شود.

سفر اردکانیان به عراق/ پرداخت ۵۰ درصد مطالبات ایران توسط عراق

وزیر نیرو همچنین درباره سفر اخیر خود به عراق گفت: به لطف سرمایه‌گذاری‌های خوبی که در صنعت برق طی سال‌های گذشته شده، کشور ما از امکان تبادل انرژی با همه همسایگانی که با آنها مرز زمینی دارد برخوردار است؛ از گوشه جنوب شرقی، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و ترکیه، ما امکان تبادل داریم؛ یعنی هم صادر و هم وارد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با عراق که پارسال موفق شدیم سیستم برق دو کشور را هم‌فاز(سنکرون) کنیم که یک شرایط بسیار خوب و قابل توجهی برای همکاری‌های بیشتر در آینده است.

اردکانیان گفت: صادرات برق منبع تامین ارز برای وزارت نیرو است. بخش برق ما سالانه حدود ۱.۲ میلیارد دلار نیازهای ارزی دارد. این نیازها به معنای تجهیزات لازم، قطعات یدکی و لوازم و چند واحد از نیروگاه‌هاست که بر اساس مصوبات شورای اقتصاد به صورت B.O.T اجرا شده و ما خرید ارزی از آن‌ها داریم. این عددی است که در سال باید تامین کنیم تا چرخ این صنعت بچرخد.

وی افزود: در ارز هم به میزان زیادی متکی به صادرات هستیم و یکی از بزرگترین مشتری‌های ما جمهوری عراق است. از سال ۲۰۰۴ میلادی صادرات برق به عراق داریم. البته سه، چهار سال اول به دلیل تجهیزات محدود تبادل که وجود داشته، این رقم، رقم پایینی بوده اما از سال ۲۰۰۸ امکان وسیعی اعم از چندین خط انتقال فراهم و قراردادهای یک ساله از اول ژانویه تا آخر دسامبر برای صادرات برق به عراق امضا ‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: یک و نیم سال گذشته توانستیم با وزارت برق عراق برنامه‌ای سه ساله را برای مشارکت در بازسازی و احیای صنعت برق این کشور به امضا برسانیم که بخش خصوصی ما در تعمیرات تجهیزات آسیب دیده و کاهش تلفات انرژی شبکه توزیع آنها فعال شوند و مشارکت کنند که این تلفات اندکی بیش از ۵۰ درصد است.

اردکانیان گفت: ما در سال ۹۸ موفق شدیم برای اولین بار در تاریخ صنعت برق تلفات شبکه توزیع را یک رقمی کنیم و به ۹.۷۶ درصد برسانیم که این اتفاق بزرگی است.
وی با بیان این که طرح‌های متعددی را در برنامه همکاری سه ساله با عراق گنجاندیم، اظهار کرد: یکی از آنها، این بود که تا زمانی که نیاز دارند و البته برای ما مقدور باشد صادرات برق به این کشور داشته باشیم. این مربوط به یک و نیم سال پیش است.

اردکانیان یادآوری کرد: اما اتفاقی که امسال رخ داد این بود که در ابتدای سال میلادی آنها از امضای قرارداد برای سال ۲۰۲۰ عذر داشتند و طبیعتا هم مربوط به موضوع استقرار دولت و ترتیب‌های اداری بود که باید داده می‌شود.

وی یادآوری کرد: مجوزهایی لازم بود که باید از دولت و نخست وزیر می‌گرفتند اما آن هم که برقرار شد یک مقدار دیگر امضای قرارداد به تعویق افتاد؛ از این نظر که روی قیمت بحث داشتند و گاهی هم در صحبت‌ها و مصاحبه‌ها ذکر می‌شد که کشورهای دیگر پیشنهادهای دیگری را بهتر از پیشنهاد ایران به عراق داده‌اند و چنین بحث‌هایی در رسانه‌های مختلف منطقه ذکر می‌شد.
امضای قرارداد دو ساله در بخش برق با عراق

اردکانیان گفت: روز چهارشنبه هفته گذشته(۱۴ خرداد) هم برای تبریک به همتای عراقی که شروع مسئولیت و تصدی‌اش بود و هم برای مذاکره و نهایی کردن موضوع قرارداد و دیگر پروژه‌ها سفر یک روزه‌ای به عراق داشتم و با تمام مقامات ارشد دولت عراق هم جلسات خوبی برگزار شد و نهایتا ما توانستیم که یک قرارداد دو ساله را برای اولین بار با عراق برای صادرات برق به امضا برسانیم. تعرفه آن هم تعرفه‌ای است که از قبل بوده و تغییری نکرده است.

وزیر نیرو ادامه داد: تقریبا ۵۰ درصد مطالباتمان را از عراق دریافت کردیم و فی‌المجلس بین بخشی از شرکت‌های بخش خصوصی ما که طلبکار صنعت برق بودند توزیع شد و ۵۰ درصد دوم را هم وزیر دارایی عراق وعده کرده که در آینده نزدیک پرداخت شود.

 قضیه صادرات به معنای دخالت در کار بخش خصوصی نیست

وی در پاسخ به این سوال که مشکل کجاست که بخش خصوصی نباید برق صادر کند، اظهار کرد: بحث حاکمیت و تصدی بحث بسیار مهم و حائز اهمیتی است، منتها در جای خودش باید مورد اشاره قرار گیرد و از آن منظر نگاه کنیم و کار ما منحصر به سیاست‌گذاری باشد، تولید، عرضه و همه اینها می‌تواند خارج از مجموعه دولت صورت گیرد و ما بحثی هم از قیمت تکلیفی و پرداخت یک یارانه سنگین به بخش‌های مختلف از جمله صنعت طبیعتا” نخواهیم داشت.

اردکانیان اضافه کرد: قضیه صادرات به این معنا نیست که ما داریم در کار بخش خصوصی دخالت می‌کنیم. منشاء این کار خود دولت بوده است و دولت با ارتباط‌های دو جانبه چند منظوره با کشورهای همسایه چه از حیث واردات و چه صادرات انرژی تابع مسائل متعدد و متنوعی می‌شود. وی تصریح کرد: ما اگر خودمان را از این عرصه کلا” کنار بکشیم در آن زمان جوابگویی به تامین انرژی هم دچار نوسانات وسیعی می‌شود.

 آغاز خرید ۲۵۰ مگاوات برق از ترکمنستان

وزیر نیرو همچنین گفت: بعد از چند سال قطع ارتباط تبادل انرژی با ترکمنستان، از سه‌شنبه شب دو خط ما برق‌دار می‌شود و حدود ۲۵۰ مگاوات شروع به خرید برق از این کشور می‌کنیم.

وزیر نیرو درباره ورود بخش خصوصی به صادرات برق گفت: این در یک شرایط ایده‌آل، کار مطلوبی است. ما و بخش خصوصی باید به آداب این کار به نحو شایسته‌ای بپردازیم.
وقتی با همتایان عراقی داشتیم مذاکره می‌کردیم و یک لیستی از دلایل درخواست تخفیف را در قیمت برق اعم از پیشنهاد قیمت‌های پایین‌تر از دیگر کشورها ذکر می‌کردند یکی از موارد این بود که از بخش خصوصی هم یا به نام بخش خصوصی تماس گرفتند که ما اگر مجوز بگیریم مثلا n درصد زیر قیمت شرکت توانیر به شما برق می‌دهیم.

اردکانیان تصریح کرد: چنین بحث‌هایی در این چارچوب‌ها بحث‌های بسیار حساسی است؛ نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که همکاران صنعت برق این تلقی را بکنند که ۵ ماه تاخیر امضای قرار داد ناشی از چنین تلقی‌هایی بوده است، اما قطعا در یک شرایط مطلوب و متعارف این بحث‌ها، بحث‌های قابل طرحی است که بتوانیم به  موضوع انرژی در جایگاه صحیح خودش بپردازیم.

وی تاکید کرد: این گونه نباشد که بخش عمده‌ای از یارانه‌ای که الان دولت به بخش انرژی می‌دهد نه در جیب مردم، مصرف کننده داخلی و نه حتی در جیب صنعتگر عمده ما در داخل کشور برود، بلکه این تبدیل به تعرفه‌ای شود که کشورهای وارد کننده محصولات صنعتی ما که آن را به محصولات اعمال می‌کنند و ما می‌بینیم که رقم‌های وسیعی از یارانه انرژی‌ای که عملا” به دلیل برق ارزان در صنعت دارد عرضه می‌شود، نهایتا” در خارج مرزها گیر بقیه می‌آید.

اردکانیان درباره هوشمندسازی قیمت برق هم گفت: این مسیر که هر سال چند هزار مگاوات واحد نیروگاهی بسازیم، حال بدهکار شویم یا این که منابع آن را داشته باشیم می‌تواند ادامه پیدا کند؟ به این شکل و یا بعضا دیگر اشکال آن، بدون یک تعدیل مناسب در توزیع یارانه‌ها باید به جد پرداخت. در سطح افکار عمومی باید این مسئله باز شود و چارچوب‌های قانونی آن را هم دولت و هم مجلس در اختیار ما قرار دهند.
وی درخصوص بازآرایی یارانه‌های انرژی افزود: بازآرایی یارانه‌های انرژی یکی از روزنه‌های امیدی است که پایداری صنعت برق را در کشور تا حدود زیادی تضمین کند.

مشکل آب غیزانیه تا پایان تابستان به‌طور کامل حل می‌شود

وزیر نیرو گفت: بخش اول مسئله غیزانیه حل شده و بخش کامل و دائم آن هم همانطور که اعلام شده تا پایان تابستان به انتها می‌رسد.

رضا اردکانیان در ادامه با بیان اینکه در سال ۵۷ فقط ۱۲ درصد جمعیت روستایی ما بهره‌مند از دسترسی به آب بوده است، گفت: تلاشی که فارغ از این دولت و آن دولت، در این چهار دهه در این دو عرصه انجام شده مثال‌زدنی و در دنیا قابل عرضه است.
وی در رابطه با برنامه‌های وزارت نیرو در سال جهش تولید گفت: پارسال پویشی را با عنوان #هرهفته_الف_ب_ایران آغاز کردیم؛ با این تلقی که آب و برق زیربنای توسعه، عمران و تولید هستند، این پویش در نیمه دوم سال ۲۲۷ پروژه را در بخش‌های آب، برق و فاضلاب با سرمایه‌گذاری ۳۳ هزار میلیارد تومان در همه استان‌های کشور به ثمر رساند.

وزیر نیرو اظهار کرد: این نقطه اتکایی برای ما شد که امسال هم این پویش را به مناسبت جهش تولید ادامه دهیم که شامل دو بخش “ساخت و سازها” و “ساز و کارها”ست.
اردکانیان توضیح داد: در بخش ساخت و سازها، ۲۵۰ طرح را تا پایان سال با سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان در ۳۱ استان کشور به بهره‌برداری خواهیم رساند؛ به این معنا که ۹ سد در هشت استان بهره‌برداری و ۹ سد دیگر آبگیری می‌شود و ۵۴ هزار هکتار شبکه‌های آبیاری و زهکشی به ثمر می‌رسد. همچنین ۱۲ تصفیه‌خانه آب، ۱۸ تصفیه‌خانه فاضلاب و آبرسانی به ۱۷۰۸ روستا انجام می‌شود.

اردکانیان اظهار کرد: در بخش برق هم طرح‌های متعددی اعم از ۱۸ واحد نیروگاهی و همچنین نزدیک به ۲ هزار کیلومتر خط انتقال و نیروگاه‌های تجدیدپذیر به بهره‌برداری می‌رسد و در بخش ساز و کارها هم می‌خواهیم امسال مقداری روی اصلاح رویه‌ها و روندها وقت بگذاریم که موجب سرعت بیشتر کار شوند. امید است مانند پارسال از حمایت دستگاه‌ها و مردم در مدیریت مصرف بهره‌مند شویم.

تعامل با مجلس یازدهم

وی درباره تعامل با مجلس یازدهم هم گفت: بسیار خوشحالیم از این که یک مجموعه تازه نفس با ایده‌های جدید برای کمک به دولت همانگونه که عنوان شده و برای فشردن دست همکاری دولت ولو در یک سال پیش‌رو که از عمر دولت دوازدهم باقی مانده است کار خودشان را آغاز کرده‌اند.

وی افزود: ما به عنوان وزارت نیرو در چارچوب سیاست‌های کلان دولت مشتاق این همکاری هستیم و بویژه امسال در سال جهش تولید فکر می‌کنیم که راهکارهای متنوعی برای این که از این تعامل و ساز و کارهای قانونی و البته نظارتی مجلس استفاده شود برای ما وجود دارد.

اردکانیان گفت: در وزارت نیرو از مدتی قبل به پیشواز مجلس یازدهم رفتیم و مجموعه‌ای را با عنوان جهش تولید با تعامل در چارچوب قانون تدارک دیده‌ایم که یکی دو روز پیش در اختیار نمایندگان قرار گرفت و هم معرفی تفصیلی وزارت نیرو، ساز و کارها و ضوابط و رویه‌ها در بحث منابع انسانی، انتصاب‌ها و جذب نیرو و هم برنامه‌های اجرایی امسال و هم نیازهایی که داریم انجام شد. امیدواریم بیشترین بهره‌مندی را از حمایت نماینده‌ها در اجرای برنامه‌ها داشته باشیم.

در صنعت آب و برق، هیچ تفکیکی بین دستگاه دولت و بخش خصوصی قائل نیستیم

اردکانیان در ادامه گفت: ما وقتی می‌گوییم خانواده آب و برق و صنعت آب و برق هیچ تفکیکی بین دستگاه دولت و بخش خصوصی قائل نیستیم. بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها توسط بخش خصوصی در آب و فاضلاب با اشتیاق انجام می‌شود. اکنون می‌توانیم با افتخار نه در سطح کشور خودمان که منطقه و دنیا اعلام کنیم در ۷ سال گذشته به‌طور متوسط چیزی حدود یک ماه برای به مدار آمدن یک تصفیه‌خانه فاضلاب زمان صرف شده است.

وی درباره منابع اجرای پروژه‌ها افزود: بخشی، منابع دولتی و کمک دولت است، بخش قابل توجهی مشارکت خود مردم و سرمایه‌گذاران است؛ علاوه بر آن، صنایعی هستند که به درستی تشخیص داده‌اند فاضلاب تصفیه شده منبع بسیار مطمئن‌تری از آب رودخانه و سد برای آنهاست.

 اقدام‌های وزارت نیرو در حوزه آبرسانی روستایی

وزیر نیرو همچنین درباره مشکل تامین آب غیزانیه گفت: طبیعی است که وقتی موضوعی در این سطح مطرح می‌شود و افکار عمومی هم به درستی به آن توجه می‌کند، این کانون دقت و توجه همه می‌شود. بخش اول مسئله غیزانیه حل شده و بخش کامل و دائم آن هم همانطور که اعلام شده تا پایان تابستان به انتها می‌رسد.

اردکانیان افزود: مسئله آب روستایی مسئله تمام شده‌ای برای ما نیست، ما هنوز راه طی نشده‌ در این زمینه داریم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از حیث خدمت‌رسانی چه در شهر و روستا و چه در آب و برق از نرم جهانی بسیار بالاتر است، در منطقه هم همینطور است و جزو بالاترین ارقام، حتی در مقایسه با قاره آسیا متوسط و قاره آفریقا و برخی کشورهای اروپایی هستیم.

اردکانیان با بیان اینکه در سال ۵۷ فقط ۱۲ درصد جمعیت روستایی ما بهره‌مند از دسترسی به آب بوده است، گفت: تلاشی که فارغ از این دولت و آن دولت، در این چهار دهه در این دو عرصه انجام شده مثال‌زدنی و در دنیا قابل عرضه است.

وی با اشاره به تعریف جهانی از دسترسی جمعیت روستایی به آب از نگاه سازمان جهانی بهداشت و یونیسف گفت: وقتی یک هموطن روستایی بتواند در زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه به صورت پیاده‌روی به یکی از منابع آب دسترسی پیدا کند اعم از چاه یا منبع سطحی یا لوله‌کشی، از نظر این تعریف به عنوان جمعیت زیر پوشش و قابل دسترس شمرده می‌شود.

او گفت: با این تعریف، ۸۲.۵ درصد جمعیت روستایی ما بهره‌مند هستند، اما خودمان تعریف علی‌حده‌ای کردیم که عمدتا از حدود سال ۹۳ به این طرف بوده است.تا قبل از ۹۳، ابتدای دوران پس از انقلاب، نهاد جهاد سازندگی و وزارت بهداشت و درمان به کار آبرسانی روستاها می‌پرداختند. در آن زمان حدود ۲۹ درصد جمعیت زیر پوشش بود. بعد، شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی در وزارت جهاد کشاورزی در سال ۷۷ تشکیل شده است.

جمعیت روستایی برخوردار از آب شرب به ۱۰ میلیون نفر می‌رسد

وی افزود: مطابق تعریف جدید و از سال ۹۳ با اجازاتی که مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی داده‌اند می‌گوییم جمعیت برخوردار روستایی، جمعیتی است که همانند جمعیت شهری از آب آشامیدنی در داخل منزل خود برخوردار باشد. بر این اساس، جمعیت برخوردار ما در سال ۹۲ بر اساس این تعریف حدود یک‌میلیون نفر بود که اکنون نزدیک به ۸ میلیون نفر رسیده است و پایان دولت به حدود ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید.

مسئله تنش آبی و ضرورت همراهی مردم

وی درباره تنش آبی و امکان وقوع آن گفت: با این تعریف که تولید و مصرف در هر منطقه‌ای در حد هم باشند در این صورت گفته می‌شود که این منطقه دچار تنش است. با همراهی مردم بویژه دو سال اخیر چه خشک‌ترین سال ۵۰ سال اخیر که سال آبی ۹۷-۹۶ بود و چه در یکی از ترترین سال‌ها که پس از آن بود، این تابستان را بدون مشکل پشت سر می‌گذاریم.

افزایش بارش ۱۲۰ درصدی در برخی استان‌ها

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۰۵ میلی‌متر در کشور بارش داشتیم که ۳۰ درصد از متوسط درازمدت بالاتر و ۸ درصد از سال آبی گذشته کمتر  است. در برخی استان‌ها مانند چهارمحال و بختیاری، اردبیل و خوزستان متوسط بارش بین ۷ تا ۳ درصد کمتر بوده، اما در استان‌هایی مانند هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان تا ۱۲۰ درصد هم افزایش بارش داشتیم.

اوج بار مصرف برق در سال گذشته فقط یک درصد افزایش یافت

وزیر نیرو از روند کاهشی اوج بار مصرف برق کشور خبر داد و گفت: آغاز زودرس گرما و پایدار بودن آن، اثر چشمگیری روی مصرف گذاشته و چیزی حدود ۲۰ تا ۲۱ هزار مگاوات توان موجود صرف دستگاه‌های سرمایشی می‌شود.

او گفت: پیک یا اوج بار به طور متوسط در ۱۰ سال قبل از سال گذشته، هر سال نسبت به تابستان سال قبل آن، حدود ۵.۲ درصد رشد داشته است که از دو سال پیش با همکاری مردم در بخش‌های مختلف اعم از خانگی، صنعت و کشاورزی مدیریت مصرف آغاز شد؛ به نحوی که بتوانیم این اوج بار را بدون ایجاد خدشه برای تولید انرژی و عرضه آن کاهش دهیم.

وی افزود: خوشبختانه در نخستین سال این تمرین، ۵.۲ درصد به ۲.۹۸ درصد کاهش یافت و پارسال رکورد بسیار دلچسبی داشتیم و اوج بار نسبت به سال قبل فقط یک درصد افزایش پیدا کرد.

اردکانیان اضافه کرد: سال گذشته با مدیریت مصرف توانستیم ۳ هزار و ۸۷۴  مگاوات اوج بار را کاهش دهیم و این سرمایه گذاری زیادی را به نفع صنعت برق کاهش داد که اگر می‌خواستیم این میزان اوج بار را داشته باشیم باید ۵ هزار مگاوات نیروگاه می‌ساختیم و رقم بسیار وسیعی از منابع باید صرف می‌شد اما امسال شرایط متفاوت است؛ هم گرما زودتر شروع شده و این گرما هم گرمای پایداری است و این اثر چشمگیری روی مصرف گذاشته است.

به گفته وزیر نیرو، چیزی حدود ۲۰ تا ۲۱ هزار مگاوات توان موجود صرف دستگاه‌های سرمایشی می‌شود و کرونا هم مزید بر علت است؛ به این معنا که به طور طبیعی خانه‌نشینی موجب استفاده بیشتر از این وسایل شده است.حساسیت نداشتن خاموشی و قطعی برق بویژه برای مناطق حساس، امسال به مراتب بیش از سال گذشته و سال‌های ماقبل آن است.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار