اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

[secondary_title]

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان مطرح کرد:طرح فولادسازی اکسین در ۳ سال به بهره‌برداری می‌رسد

طرح فولادسازی

طرح فولادسازی

طرح فولادسازی

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: برای تأمین پایدار مواد اولیه موردنیاز فولاد اکسین و همچنین خودکفایی کشور در تولید ورق‌های مقاوم در مقابل میعانات اسیدی و ورق‌های کرایژونیک، اجرای طرح فولادسازی این شرکت ضرورت دارد و عملیات اجرایی این طرح به‌ زودی آغاز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گفتمان نیوز ، امین ابراهیمی با اشاره به ظرفیت تولید فولاد اکسین خوزستان عنوان کرد: تولیدات این مجموعه صنعتی درحال‌حاضر حدود ۷۵۰ هزار تن در سال است. با توجه به این ظرفیت برای سال ۹۹ پیش‌بینی شده که حدود ۱۰۰ هزار تن به صادرات و حدود ۶۵۰هزار تن نیز به مصرف داخلی اختصاص یابد. وی گفت: امیدواریم این طرح، ظرف ۳سال از شروع عملیات اجرایی آماده بهره‌برداری شود. طرح فولادسازی دارای نرخ بازگشت سرمایه نسبتا بالایی است که می‌تواند تحول اساسی در شرایط مالی فولاد اکسین به‌وجود آورد.

بازارهای اصلی صادراتی فولاد اکسین
مدیرعامل شرکت فولاد اکسین درباره صادرات این شرکت گفت: فولاد اکسین خوزستان با توجه به تنوع بالای ورق‌های تولیدی و قابلیت‌های منحصربه‌‌فرد، پس از بررسی و بخش‌بندی بازارها، کشورهای خاور دور و حوزه خاورمیانه و شمال افریقا را به‌ عنوان بازارهای اصلی صادراتی خود انتخاب کرده است.

تامین مواد اولیه فولاد اکسین
ابراهیمی با اشاره به تامین مواد اولیه فولاد اکسین عنوان کرد: درحال‌حاضر مواد اولیه مورد نیاز شرکت از فولاد خوزستان، فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان تامین می‌شود که از این شرکت‌ها، تنها فولاد مبارکه پاسخگوی تامین مواد اولیه مورد نیاز لوله‌های نفت و گاز ترش است و فولاد خوزستان اسلب‌های تجاری و فولاد هرمزگان اسلب آلیاژی را تامین می‌کند.
وی در ادامه تاکید کرد: درحال‌حاضر با همکاری این سه شرکت در تامین مواد اولیه مشکلی نداریم ولی در صورت راه‌اندازی نورد گرم ۲ مبارکه، این شرکت اسلب‌های تولیدی خود را به صورت کامل برای تولید ورق گرم خودش مصرف خواهد کرد و در عمل فولاد اکسین از تولید ورق‌های لوله‌های نفتی باز خواهد ماند. این مهم‌ترین دلیل فولاد اکسین برای نیاز به طرح فولادسازی است تا در تأمین مواد اولیه خود به خودکفایی برسد. ابراهیمی افزود: از سویی برخی محصولات بسیار راهبردی و مورد نیاز کشور مانند فولادهای کرایژونیک برای بومی‌سازی و قطع وابستگی نیاز به اسلب داخلی دارد که فولادسازهای داخلی امکان تامین آن را ندارند. بنابراین در طرح فولادسازی درصدد تامین آنها هستیم.

ضرورت ساخت واحد فولادسازی
وی با اشاره به ظرفیت یک میلیون و پنجاه هزار تنی فولاد اکسین اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات شرکت فولاد اکسین خوزستان که موجب شده این شرکت تاکنون به اهداف و ظرفیت اسمی خود دست نیابد عدم تامین مکفی و مستمر اسلب آلیاژی عریض به‌عنوان مواد اولیه است. اسلب‌های تولیدی داخل کشور از نظر ابعادی جوابگوی نیاز خط نورد این شرکت نیست و باعث از دست رفتن ظرفیت خط نورد به میزان قابل‌توجهی شده است. ابراهیمی گفت: لازمه تامین اسلب آلیاژی موردنیاز فولاد اکسین اجرای مجتمع فولادسازی شامل احیای مستقیم و ذوب و ریخته‌گری است که با اجرای آن ضمن جذابیت سرمایه‌گذاری از نظر نرخ و زمان بازگشت سرمایه، موجب اشتغال‌زایی مستقیم در حدود هزار نفر و اشتغال‌زایی غیرمستقیم در حدود ۷ هزار نفر در استان خوزستان شده و برخی معضلات اساسی شرکت نیز به‌وسیله آن حل می‌شود.

زمان آغاز عملیات اجرایی طرح فولادسازی
وی درباره جزییات بیشتر طرح فولادسازی عنوان کرد: این طرح از طرح‌های توسعه اصلی شرکت است که از بدو تاسیس نورد ورق عریض، به‌عنوان یک طرح بالادستی مدنظر قرار گرفته بود و حتی در این زمینه در سال ۲۰۰۵ میلادی قراردادی با شرکت دانیلی ایتالیا نیز منعقد شد. همچنین زیرساخت‌های لازم مانند زمین، آب، برق، گاز و سایر تسهیلات مورد نیاز طرح هم مهیا شد اما متاسفانه به علت مسائلی مانند عدم تامین منابع مالی و تغییر سهامداران و سایر مسائل داخلی شرکت این قرارداد به سرانجام نرسید.

ابراهیمی در ادامه توضیح داد: به توصیه سهامداران در سال ۱۳۹۸ دوباره اجرای طرح توسعه کارخانه فولادسازی در دستور کار شرکت قرار گرفت و در همین زمینه، گزارش توجیه فنی و اقتصادی از سوی شرکت مهندسی فراتحقیق سپاهان با لحاظ شرایط و قیمت‌های روز تهیه شد. نتایج این گزارش نشان داد که این پروژه ضمن رفع مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه شرکت که مستقیما بر افزایش ۵۰درصدی ظرفیت کارخانه نورد تاثیر خواهد گذاشت، دارای نرخ بازگشت سرمایه نسبتا بالایی نیز است که می‌تواند تحول اساسی در شرایط مالی شرکت به ‌وجود آورد.

وی افزود: موضوع اجرای طرح فولادسازی در جوار کارخانه نورد در جلسه هیات دولت نیز مطرح و با آن موافقت شده و مجوز تاسیس توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان نیز برای این پروژه دریافت شده است. در اواخر سال ۱۳۹۸ فراخوان پیمانکاران اجرایی‌ برای احداث طرح توسعه فولاد اکسین خوزستان در روزنامه‌های کثیرالانتشار درج شد. در شهریورماه امسال نیز برنده مناقصه مشخص و عملیات اجرایی این پروژه از مهرماه آغاز خواهد شد. لذا امیدواریم این طرح، ظرف ۳سال از شروع عملیات اجرایی آماده بهره‌برداری شود.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار