اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

[secondary_title]

استفاده های جالب از نفت خام که نمی دانستید

نفت خام

نفت خام

نفت چیست؟

نفت خام مایعی غلیظ که در طبیعت به‌رنگ قهوه‌ ای سوخته، سبز و سیاه یافت می شود و به عنوان منبع اصلی انرژی در جهان شناخته می شود.

کاربرد های نفت خام در زندگی روزانه

به گزارش پایگاه خبری گفتمان نیوز ،کاربرد اصلی نفت خام در روزگار نو چندان تعجب بر انگیز نیست. بیش از ۵۰ درصد آن تبدیل به بنزین می شود. در حقیقت حدود ۷۰ درصد نفت خام برای جابجایی و حمل و نقل تبدیل و مصرف می شود.

اما جالب است بدانید نفت خام موارد استفاده بیشتری نیز دارد، مانند پزشکی و داروسازی، صنایع غذایی و لوازم آرایشی، تجهیزات ورزشی و حتی آلات موسیقی !

۱. لوازم آرایشی و بهداشتی

شاید نمی دانستید که محصولات نفتی تا ۸۰٪ از مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی و بهداشتی را تشکیل می دهند.

نفت به عنوان ماده اولیه برای تولید وازلین، عطر و ادکلن، رنگ مو، انواع صابون، شامپو و نرم کننده مو و رژلب استفاده می شود.

۲.لاستیک مصنوعی

نفت ماده اولیه برای تولید لاستیک مصنوعی می باشد. لاستیک مصنوعی برای تولید کامپیوتر، تلفن همراه، دوربین، کالا های ورزشی، کفش، تایر ماشین، اسباب بازی های کودکان و همچنین به عنوان عایق سیم و کابل استفاده می شود.

۳. روغن ها

نفت به عنوان ماده اولیه برای تولید انواع روان کننده های ماشین آلات که در زندگی روزمره با آن ها سر و کار داریم استفاده می شود. از جمله شایع ترین روان کننده ها می توان به روغن موتور، گریس و موم پارافین اشاره کرد.

۴. دارو ها

بسیاری از دارو ها از بنزن مشتق می شوند و بنزن به نوبه خود از نفت تولید می شود.

شاید جالب باشد که بدانید تقریبا تمام دارو های ضد درد از جمله آسپرین، کورتیزون و دارو های بیهوشی از مشتقات نفت هستند. اکثر مکمل های ویتامین شامل ویتامین A، ویتامین B6 و ویتامین B9 هم از مشتقات نفتی هستند.

۵. محصولات پاک کننده

جالب است بدانید که نفت ماده ی اولیه ی تولید بسیاری از مواد شوینده و پاک کننده می باشد، قبل از جنگ جهانی دوم مواد شوینده از روغن های طبیعی و چربی های گیاهان و حیوانات ساخته می شد.

اگر به لیست مواد تشکیل دهنده یک محصول پاک کننده دقت کنید می بینید که گلیسیرین که یکی از محصولات پتروشیمی است در تولید آن ها استفاده شده است.

۶. آسفالت

نفت به عنوان ماده ی اولیه برای تولید آسفالت استفاده می شود.

آسفالت از ترکیب قیر و سنگ های تولید شده در تقطیر زغال سنگ تشکیل می شود و برای جاده سازی اهمیت بالایی دارد، قیر یک ماده ی نیمه جامد است که از نفت به دست می آید.

۷. پارچه های مصنوعی

نفت ماده ی اولیه ی تولید الیاف مصنوعی است که برای تولید لباس از آن ها استفاده می شود.

الیاف مصنوعی از جمله نایلون، اسپندکس، اکریلیک و پلی استر امروزه به عنوان ماده ی اولیه برای تولید لباس استفاده می شوند، همچنین چوب لباسی ها هم از جنس رزین نفتی تولید می شوند.

۸. مواد غذایی

فرآورده های نفتی در بسیاری از کودهای شیمیایی و آفت کش ها استفاده می شود، نفت برای تولید آمونیاک که پایه ی تولید کود شیمیایی است استفاده می شود، همچنین محصولات پتروشیمی در مواد نگهدارنده غذا، طعم دهنده ها و رنگ های غذا کاربرد دارند.

نکته جالب که شاید نمی دانستید این است که پلیمرهای تولید شده از نفت در تولید آدامس استفاده می شوند. تا به حال چند بار آدامس را قورت داده اید؟

۹. پلاستیک

تقریبا تمام پلاستیک ها از محصولات پتروشیمی ساخته می شوند و لازم نیست که بگوییم پلاستیک در همه جا یافت می شود.

مبلمان، بیشتر وسایل آشپزخانه و همچنین بطری های آب و نوشابه از محصولات پلاستیکی هستند.

۱۰. سوخت

نفت ماده اولیه برای تولید منابع سوختی از جمله بنزین، سوخت دیزل و سوخت جت می باشد.

۱۱. تجهیزات ورزشی

بدون وجود نفت، بی شک ورزش مدرن، وضعیت فعلی خود را نداشت. تولید توپ های گلف مدرن، تورهای فوتبال، چمن مصنوعی، بسکتبال، راکت های تنیس، توپ های راگبی و… مدیون نفت و مشتقات آن هستند.

۱۲. آدامس بادکنکی

بله، درست است. متاسفم اگر هم اکنون در حال جویدن یکی از این شگفتی های نفتی هستید. اما حقیقت دارد، این محصول هم حاوی مشتقات نفتی است.

بخش هایی از این محصول جویدنی و نرم هم از نفت مشتق شده است! اگرچه روی لفافه اغلب آدامس ها هنگام درج محتویات به عبارت gum base بسنده می شود.

این پایه یا base از واکسها، مشتقات نفتی، اسید سیتریک، گلیسرین، لانولین و… تشکیل شده است. خب، دفعه بعد که سراغ پمپ بنزین یا خرید آدامس می روید، حداقل می دانید که شما و ماشین تان از خوراکی هم خانواده ای خوش تان می آید که از تجزیه سوخت های فسیلی به دست آمده است.

۱۳. دندان های مصنوعی

از این پس احتمالا دندان مصنوعی پدربزرگ اندکی ترسناک تر شود. دندان های مصنوعی مدرن اغلب از رنگ دانه های بر پایه کربن برای تعیین رنگ های شان بهره می برند.

این رنگ ها اغلب با استفاده از ذغال سنگ، نفت خام یا برخی منابع گیاهی تولید می شوند. البته این رنگ دانه ها دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو (FDA) هستند و در اغلب رنگ های خوراکی مورد استفاده در آشپزخانه هم یافت می شوند.

خب، فکر می کنم اگر قرار باشد انتخاب کنید رنگ صورتی زیبای آدامس تان از کرم ابریشم گرفته شود، یا اینکه از رنگ های مجازی نشات گرفته از سوخت های فسیلی آن را نقاشی کنند، شاید کرم ابریشم انتخاب جالب تری باشد!

۱۴. خمیر دندان

کارخانه های تولید خمیردندان هم مصرف سه برابری از نفت خام دارند. Poloxamer 407 یکی از مشتقات نفت است. این ترکیب، ماده اصلی خمیردندان است که به ترکیبات پایه نفتی خمیردندان اجازه می دهد تا در حلال پایه آبی حل شوند.

علاوه بر این از رنگ دانه های به دست آمده از نفت در خمیردندان نیز استفاده می شود. ترکیبات رنگی همچون D&C Yellow #10 و D&C Red #30 و FD&C Blue #1 از مشتقات نفت خام یا منابع ذغال سنگ هستند.

۱۵. سیم گیتار

سیم های مورد استفاده در اغلب گیتارهای مدرن از نایلون ساخته شده که یکی از مشتقات نفت خام است. در حقیقت نایلون اولین بار در ۲۸ فوریه ۱۹۳۵ در مرکز تحقیقاتی DuPont توسط والاس کاروترز تولید شد. او به دنبال جایگزینی برای ابریشم طبیعی بود که طی جنگ کمیاب شده بود.

۱۶. دئودرانت و ضد عرق

ظاهرا دو کار اصلی که بسیاری از ما برای خوشبو شدن بدن مان انجام می دهیم، اسپری کردن یا مالیدن سوخت های فسیلی به پوست مان است.

در ساخت دئودرانت و ضد عرق نیز مانند عطر و ادکلن به طور معمول از پروپیلن گلیکول استفاده می شود. یک ماده از مشتقات نفت که راهی ارزان برای روان سازی محصولات و کاربرد راحت تر آنها است.

۱۷. عطر و ادکلن

کارخانجات تولید عطر و ادکلن اغلب اوقات از مواد شیمیایی مصنوعی و مشتقات نفت برای «تامین بوهایی ماندگار به همراه کاهش قیمت» بهره می برند. مواد نفتی همزمان با رطوبت، بوهای خوش را بر روی پوست بدن محبوس می کنند.

البته پروپیلن گلیکول را تنها در عطر نمی توان یافت و مجموعه وسیعی از محصولات از این ماده نفتی بهره می برند: ضد یخ، شامپو و رنگها برخی از کاربردهای پروپیلن گلیکول هستند. البته دقت داشته باشید این شراکت در ماده ماده اولیه باعث نمی شود که شامپو را مناسب کاربرد به جای ضد یخ سازد یا اینکه رنگ، موهای تان را تمیز کند!

۱۸. لنزهای چشمی

پلیمرهای مصنوعی که لنزهای تماسی را نرم، راحت و قابل استفاده ساخته اند، از نفت به دست می آیند. این پلیمرها همچنین به اکسیژن اجازه می دهند از درون لنزها به راحتی حرکت کند. این یکی از حیاتی ترین مواردی است که لنزهای تماسی را قابل استفاده می سازد.

۱۹.مداد رنگی

نفت به ساختن بسیاری از خاطرات کودکی ما از نقاشی هایمان با مداد رنگی در کلاس یا خانه کمک کرده است. مداد رنگی ها دارای روغن پارافین است که یک ماده جامد روغنی ساخته شده از نفت است. از روغن پارافین برای ساختن شمع هم استفاده می شود، حتی برای جلا دادن به سیب یا شکلات هم از آن استفاده می شود.

۲۰ . لباس های ضد چروک

شاید پارچه نخی پارچه ای باشد که در زندگی روزمره استفاده زیادی از آن می کنیم، ولی شلوارها، بلوزها و لباس های دیگری که در برابر چروک و لکه مقاوم هستند، از جنس پلی استر می باشند.

این خواص ویژه به لطف منشأ نفتی ماده پلی استر هستند. البته لازم نیست نگران بازیافت آن باشیم، زیرا با بازیافت پلی استر می توان فیبرهای پلی استری جدید با کیفیت بالا تولید کرد.

۲۱. پانل های خورشیدی

پانل های خورشیدی با جمع آوری انرژی از نور خورشید به کمک مردم و صنعت می آیند. ولی اغلب این پانل ها هنوز متکی بر رزین های نفتی و اجزای پلاستیکی در سلول های نیروزای نوری خود هستند.

احتمالا این مسئله زیاد ادامه نمی یابد، زیرا شرکت ها شروع به ساختن بیو رزین ها و بیوپلاستیک های جدیدی کرده اند که می توانند جایگزین اجزای نفتی شوند.

۲۲. مداد شمعی

نفت به شکل گیری بسیاری از خاطرات رنگارنگ کودکی در مدرسه و خانه به انسان ها کمک کرده است. هر یک از مداد شمعی های جعبه نقاشی کودکان از پارافین تشکیل شده است که یکی از محصولات نفتی مشهور به شمار می‌رود. این ماده بیشتر در تولید شمع شهرت یافته است.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار