اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

[secondary_title]

برای اولین بار محقق شد؛ ایمن سازی و تعمیر تاج چاه اهواز-۲۶۹ با استفاده از پکر/پلاگ قابل بازیافت ساخت داخل

برای اولین بار در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، ایمن سازی و تعمیر تاج یک حلقه چاه نفتی با استفاده از پکر/پلاگ قابل بازیافت ساخت داخل انجام شد.

مدیرامور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با بیان این خبر گفت: با این اقدام ابتکاری، از تعمیر چاه با دکل و هرزروی سیال درون سازند و نهایتاً از تحمیل زمان و هزینه های اضافی به شرکت جلوگیری به عمل آمد.

مهندس صادق فتح الهی افزود: در این عملیات علاوه بر صرفه جویی حدود ۱۰ میلیارد تومان در هزینه تعمیر چاه، زمان تعمیر و راه اندازی چاه از حدود ۶ ماه به ۱۰ روز کاهش یافت.

وی درباره این عملیات توضیح داد: چاه اهواز-۲۶۹ به دلیل نشت داخلی شیرآلات سرچاهی در برنامه تعمیر قرار گرفت که کارشناسان این مدیریت با هدف کاهش زمان و هزینه های تعمیر چاه با دکل، استفاده از تجهیزات و قطعات جدید برای نصب بر روی تاج چاه را در دستور کار قرار دادند.

مهندس فتح الهی گفت: پس از ساخت و تامین تجهیزات، قطعات و اتصالات تکمیلی مورد نیاز، با انجام تغییرات و اصلاحاتی در توپک قابل بازیافت موجود که از سوی دانشگاه صنعتی شریف ساخته شد و همچنین متعلقات (BHA) مربوطه، برای نخستین بار در مناطق نفت خیز جنوب توپک قابل بازیافت به عنوان توپک/پلاگ موقت جهت ایمن سازی و تعمیر تاج چاه با موفقیت مورد استفاده واقع شد و مجدداً چاه با دبی ۱۴۰۰ بشکه در روز در مدار تولید قرار گرفت.

مدیرامور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بیان کرد: طراحی و ساخت ابزار درون چاهی توپک قابل نصب/برداشت با همکاری و نظارت مستمر کارشناسان اداره مهندسی بهره برداری ستاد برای اولین بار در کشور توسط دانشگاه صنعتی شریف و تحت عنوان طرح پژوهشی “طراحی و ساخت ابزار درون چاهی توپک قابل نصب/برداشت” اداره ساخت کالا انجام و اجرا شده است.

وی یادآور شد: ابزارهای درون چاهی توپک قابل نصب/برداشت ساخت داخل تاکنون با نظارت کارشناسان اداره مهندسی بهره برداری ستاد و ناحیه در ۶ عملیات اسیدکاری انتخابی در چاه های میادین اهواز، مارون و آغاجاری با موفقیت استفاده و موجب افزایش دبی ۳ هزار بشکه در روز گردیده و برای اولین بار به عنوان پکر /پلاگ در چاه اهواز۲۶۹ مورد استفاده قرار گرفته است.

مهندس فتح الهی با بیان اینکه از این روش می توان برای تعمیر تاج چاه و شیرآلات چاه های مشابه نیز استفاده کرد از تلاش کارشناسان ذیربط در اداره های مهندسی بهره برداری ستاد و مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه های مناطق نفت خیز جنوب و مهندسی بهره برداری شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون تقدیر و تشکر کرد.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار