اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

[secondary_title]

گزیده‌های نفتی هفته

 

در گزیده‌های نفتی این هفته با توجه به کاهش شدید دمای هوا مجموعه‌ای از اخبار شامل اقدام‌های شرکت ملی گاز ایران، حضور سرزده معاون اول ریاست‌جمهوری برای شرکت در کارگروه هماهنگی و تأمین پایدار سوخت زمستانی سال ۱۴۰۱، هشدارهای وزیر نفت درباره مصرف بهینه گاز، تداوم سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها، ثبت رکورد تازه مصرف روزانه گاز، افزایش توان تولید پتروشیمی و … را می‌خوانید.

 

تداوم گازرسانی پایدار در روزهای سرد ۱۴۰۱: جواد اوجی، وزیر نفت در هفته‌ای که گذشت چندین‌بار بر مصرف بهینه گاز در بخش خانگی و استمرار گازرسانی به این بخش تاکید کرد؛ وی گفت: هیچ‌ قعطی گاز در بخش خانگی و تجاری کشور گزارش نشده و همکاران ما در وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران با آماده‌باش کامل روی سکوهای تولید و بخش میدان‌های بالادست و پایین‌دست، پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال حضور دارند.

 

وزیر نفت همچنین در بازدید از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، با اشاره به قطع گاز بعضی از استان‌های ترکمنستان در بخش خانگی، اعلام کرد: از روز پنجشنبه (۲۲ دی‌ماه) سوآپ گاز ترکمنستان به‌صورت کامل قطع شده است و این که شاید سردترین شب امسال بود، مصرف گاز در بخش خانگی از ۶۸۵ میلیون متر مکعب گذشت.

 

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری هم که امروز (جمعه، ۲۳ دی‌ماه) به صورت سر زده به کارگروه تأمین سوخت پایدار در سال ۱۴۰۱ رفت، گفت: انتخاب وزیری که از صنعت تخصصی نفت و گاز برآمده است، امروز راهگشای کشور در شرایط سخت است.

 

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز در سخنانی با اشاره به شرایط جوی حاکم بر کشور که سبب افزایش شدید مصرف گاز شده است، اظهار کرد: مجموع مصرف گاز روز پنجشنبه (۲۲ دی‌ماه) در بخش‌های تجاری و خانگی به حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش ۱۵۰ میلیون مترمکعبی را شاهد هستیم. معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: تاسیسات گازرسانی در کشور با حداکثر ظرفیت بدون هیچ مشکلی در حال فعالیت هستند. محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران نیز اعلام کرد که روز پنجشنبه (۲۲ دی‌ماه) در تهران رکوردی تازه در مصرف گاز ثبت شد و این مقدار از ۱۲۵ میلیون مترمکعب گذشت که رقم قابل توجهی است.

 

ثبت رکورد تازه برداشت گاز: محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم در این نشست گفت که مقدار برداشت گاز ترش به رکورد روزانه ۹۹۰ میلیون متر مکعب از میدان‌های مشترک و مستقل گازی و گاز همراه واحدهای ان‌جی‌ال رسیده است.

 

تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس: سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری این هفته لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور را برای بررسی، تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. جزئیات و تبصره‌های مربوط به بخش نفت و گاز را هم می‌توانید اینجا مرور کنید.

 

وزارت نفت همچنین براساس این لایحه مکلف است از محل سهم ۱۴.۵ درصدی تا ۳۰ هزار میلیارد ریال نسبت به گازرسانی به روستاها و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام گازرسانی به روستاها اقدام کند.

 

تصمیم برای افزایش سوخت‌رسانی به سیستان و بلوچستان: علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تصمیم‌گیری برای افزایش جایگاه‌های عرضه سوخت استان سیستان و بلوچستان در حاشیه بازدید کارگروه ویژه وزارت نفت از روند سوخت‌رسانی به این استان خبر داد. جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم این هفته از افزایش ۲ میلیارد لیتری تحویل سوخت به نیروگاه‌ها در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

 

دیگر اخبار: در هفته‌ای که گذشت وزیر نفت به‌عنوان مدیر تراز مکتب شهید قاسم سلیمانی انتخاب شد. وی همچنین طی پیامی ضمن تبریک میلاد خجسته حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن و تکریم مادر، اعلام کرد: هم‌اکنون بیش از ۱۷ هزار نفر از زنان در این صنعت مشغول به‌کار هستند. وزیر نفت در پیامی روز گزینش نیز را گرامیداشت.

 

رونمایی شیر فرازآوری با گاز در چاه‌های نفتی در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، قطع گاز بیش از ۱۴۴۰ سازمان، اداره و مرکز دولتی در کشور به‌دلیل رعایت نکردن الگوی بهینه مصرف گاز، سفر کارگروه ویژه بررسی مشکلات سوخت‌رسانی به سیستان و بلوچستان و پیشرفت حدود ۸۰ درصدی طرح «هایکو» پتروشیمی کارون از دیگر اخبار صنعت نفت در این هفته بودند.

 

انتصابات: وزیر نفت در حکمی مجید امیدی‌شهرکی را به‌عنوان دستیار و نماینده خود در هیئت مرکزی گزینش وزارت نفت منصوب کرد. وی همچنین طی احکامی جداگانه محمد فندرسکی و مسلم مرادی را به‌عنوان مشاور خود در وزارت نفت منصوب کرد. معاون وزیر نفت در امور گاز نیز با صدور احکامی جداگانه، رئیس امور حقوقی و مدیر اچ‌اس‌ئی شرکت ملی گاز ایران را منصوب کرد.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار