اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

[secondary_title]

معاون وزیر نفت اعلام کرد: جذب ۳۵۰۰ نفر در وزارت نفت از طریق آزمون

 معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه طی یک دهه گذشته نیروی رسمی جذب این صنعت نشده است، اعلام کرد که ۳۵٠٠ نفر از طریق آزمون و با نظارت سازمان‌های ذیربط، جذب خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری گفتمان نیوز؛ محسن خجسته‌مهر در جریان سفر به استان فارس و در نشست با مدیران نفت مناطق مرکزی و شرکت‌های تابعه بیان کرد: در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم هیچ توسعه میدان گازی جدید در کشور نداشتیم، زیرا طرح‌های توسعه‌ای بیش از پنج سال به طول می‌انجامد اما در عین حال شاهد بودیم که طی سال جاری و در برخی از روزها میزان تولید گاز از یک میلیارد مترمکعب هم گذشت که می‌توان گفت شرکت نفت مرکزی و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی بیش از برنامه‌های توسعه‌ای حرکت کرده و سرعت توسعه آنها بیش از هر زمان دیگری بوده است.

خجسته‌مهر ضمن بیان اینکه توجه به موضوعات کلان و توسعه این مولفه‌ها موجب شده تا شاهد جهش در حوزه نفت و گاز باشیم، همکاری مطلوب نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی با وزارت نفت را عاملی موثر بر تسریع در روند توسعه میادین گازی این استان دانست.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه هزینه‌های اجرا و حفاری برخی از میدان‌های گازی سخت و طاقت فرساست، گفت: یکی از اقدامات مهمی که در صنعت شرکت ملی نفت ایران باید انجام شود، انتشار و اطلاع رسانی دقیق اقدامات در حوزه فعالیت‌ها و حوزه مسئولیت این شرکت است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، افزود: در زاگرس جنوبی و میدان توس و بابا قیر با سرمایه گذاری سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری که انجام خواهد شد، ظرفیت تولید گاز، ۱۴۲ میلیون مترمکعب افزایش پیدا می‌کند. همچنین با اجرای طرح ضربتی و توسعه ۱۰ میدان گازی تنها در زاگرس جنوبی ۱۲۰ میلیون متر مکعب افزایش تولید گاز محقق خواهد شد.

خجسته‌مهر همچنین با بیان اینکه بین رده اول و دوم مدیریتی در وزارت نفت ١٠ سال اختلاف وجود دارد بدین معنا که ١٠ سال است که نیرویی جذب نشده، از جذب سه هزار و ۵٠٠ نیرو از طریق برگزاری آزمون سراسری خبر داد و گفت: افرادی که طی سالیان قبل جذب بدنه وزارت نفت شده‌اند باید ضمن فراگیری آموزش‌های حین خدمت نسبت به توانمند سازی هم اقدام کنند.

او تاکید کرد: اگر منع قانونی وجود نداشته باشد، بار دیگر آموزش‌های آزاد ویژه نیروهای انسانی را از سر خواهیم گرفت.

معاون وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه باید صنعت نفت را خانواده محور کنیم، گفت: نمی‌توان انتظار داشت که کارمند خوب کار کند اما موجبات رفاه خانواده وی را فراهم نکرد، لذا توسعه در صنعت نفت باید به صورت متوازن باشد.

خجسته مهر با بیان اینکه بودجه‌های مسئولیت‌های اجتماعی بعضا جذب نمی‌شود نیز، خاطرنشان کرد: باید با تعریف پروژه، سریعا بودجه مسئولیت اجتماعی آن را جذب کرد تا اثربخشی پروژه‌ها بالا رود.

او همچنین در بخش ویدئو کنفرانسی این نشست با بیان اینکه در شرکت ملی نفت ایران در حال حاضر عمده سرمایه گذاری خارجی مربوط به پنج میدان مستقر در حوزه غرب کشور است، افزود: میدان گازی تنگ بیجار از جمله میدان‌های گازی مهم در ایران است و از این رو باید طرح توسعه این میدان گازی به گونه‌ای طراحی شود که بتوان کشور را از این طرح بهره مند کرد.

مدیرعامل شرکت نفت ایران ادامه داد: میدان خانگیران نیز دارای سه مخزن و نیازمند دو اقدام ویژه شامل ذخیره سازی و نگهداشت ذخایر میدان گازی است، چرا که نباید حداقل تولید گاز امسال از حداقل تولید گاز در سال آینده کمتر باشد.

خجسته‌مهر همچنین خاطرنشان کرد: استان فارس دستاوردهای خوبی در حوزه نفت و گاز داشته و شاهد هستیم که برنامه ریزی‌های انجام شده در سطح وزارت نفت توانسته سرعت توسعه در استان‌ها نظیر فارس را رشد قابل توجهی دهد.

دکتر هرمز قلاوند، مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: پارس جنوبی ۷۰ درصد از کل گاز ایران را تامین می‌کند و بیش از ۲۶ درصد هم توسط شرکت نفت مناطق مرکزی تولید می‌شود.

او با اشاره به تولید حداکثری گاز و افزایش آن به میزان یک میلیارد مکعب در روز بیش از برنامه پیش‌بینی شده، تصریح کرد: این مهم حاصل تلاش شبانه روزی و جهادگونه مدیران این شرکت و نواحی عملیاتی است.

مهدی حیدری، مدیرعامل مناطق نفت مرکزی ایران نیز در ادامه این نشست بیان کرد: این شرکت با گستره‌ای بالغ بر ١۴ استان کشور، مسئولیت تولید، توزیع و ذخیره سازی گاز کشور را برعهده دارد.

او همچنین با بیان اینکه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با تولید بیش از ٢۴٠ میلیون مترمکعب در روز سهم عظیمی در تولید گاز کشور دارد، ادامه داد: در کنار تولید گاز، تولید نفت در دو منطقه خشت و سروستان در فارس و در استان‌های غربی کشور نیز دنبال می‌شود.

حیدری ضمن قدردانی از همه مدیران این شرکت، اضافه کرد: مدیران این شرکت از گذشته تاکنون تلاش کرده‌اند تا با یک حرکت جهادی، چرخ این صنعت در نفت مرکزی با سرعت و تلاش بیشتر به گردش در بیاید.

او همچنین توسعه میادین در قالب طرح ضربتی را مهمترین وظیفه‌ فعلی شرکت متبوع عنوان کرد و گفت: قرار است با توسعه ١٣ میدان این طرح اجرایی شود تا بتوانیم پس از ٨ سال تولید گاز را نزدیک به ۴٠٠ میلیون مترمکعب در روز و تولید نفت را ٣٠٠ هزار بشکه در روز برسانیم.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در خاتمه بیان کرد: تلاش مان این است در بخش‌های منابع انسانی، ساختار سازمانی و تعالی سازمانی به یک ساماندهی برسیم.

سید ابوالحسن محمدی، مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به توان تولید ۱۶۵ میلیون مترمکعبی گاز در روز توسط این شرکت و تحقق ۱۰۳ درصدی تعهد تکلیفی، بیان کرد: با افتخار اعلام می‌کنیم که حتی یک روز قطع تولید نداشته‌ایم و بدون هیچ حادثه‌ای، روند تولید گاز دنبال شده است.

او همچنین به اقدامات انجام شده در تابستان امسال با فعالیت حدود ۱۶۵ هزار نفر ساعت برای حفظ سیستم اشاره کرد.

محمدی ادامه داد: در زمستان امسال هم ۳ چاه ۴۶ و ۴٧ تابناک و چاه تعمیراتی ٢ دالان را راه‌اندازی کردیم که منجر به تحقق تولید شد.

او آماده سازی لوکیشن‌ها و جاده های ‌دسترسی را از دیگر اقدامات مطلوب شرکت متبوع اعلام کرد و خواستار ساماندهی بخش بهداشت و درمان، اختصاص بودجه به جی جی ایستگاه فشار گاز نار و همچنین اختصاص بودجه به حوزه پشتیبانی برای خرید و تجهیز ماشین آلات و … شد.

در ادامه این جلسه جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: با توجه به فعالیت‌های انجام شده در شرکت ملی گاز شاهد هستیم که طی دو سال گذشته در فصل زمستان هیچ گونه قطعی گاز در مشترکان خانگی رخ نداده است.

او ادامه داد: میادین گازی در کشور و استان فارس وجود دارد که نیازمند توسعه هستند و مجموعه نفت با توجه به فعالیت‌های تخصصی باید نگاه تخصصی به آنها نیز داشته باشد تا بتوان با توجه به شرایط رقابتی در کشور، شرایط حفظ نیروهای انسانی توانمند کشور را فراهم کرد.

قادری با بیان اینکه اگرچه فارس یکی از استان‌های بزرگ تولید گاز و نفت در کشور محسوب می‌شود اما با توجه به حجم تولید وسیع گاز و نفت نتوانسته از بودجه‌های نفت و گاز استفاده کند، گفت: علی‌رغم انجام فعالیت‌های وسیع در حوزه‌ فعالیت‌ اجتماعی وزارت نفت در استان فارس، اما در این بخش هم شاهد غفلت‌هایی هستیم.

او تاکید کرد: در بودجه ۳ درصد نفت و گاز هم شاهدیم که استان فارس از این ردیف بودجه بهره مند نشده این در حالی است که در حوزه ارزش افزوده تولید گاز نیز فارس سهم ناچیزی در این بخش دارد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به درآمدهایی که دولت از تولید نفت و گاز داشته باید مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت‌ها در استان هم افزایش یابد. به عنوان مثال، صندوق بازنشستگی وزارت نفت بخش کوچکی از سرمایه گذاری طرح آزادراه شیراز- اصفهان را به خود اختصاص داده است.

قادری در خاتمه خاطرنشان کرد: وزارت نفت در سایر طرح‌های بزرگ مقیاس فارس نظیر احداث پالایشگاه دوم، خط انتقال آب از خلیج فارس به استان و سایر خطوط انتقال اتیلن سرمایه گذاری کرده تا بتوان سهم استان فارس در حوزه سرمایه گذاری وزارت نفت را افزایش داد.

همچنین نماینده مردم فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی در این نشست عنوان کرد: خوشبختانه مدیران کارآمد و توانمند در سطح کشور در حوزه نفت مشغول به کار هستند.

او ادامه داد: ثروت ویژه‌ای در فارس و کشور وجود دارد از این رو باید از این ثروت در راستای ایجاد اشتغال و توانمند سازی نیروی انسانی استفاده کرد.

فروردین به چالش‌های موجود در بخش نفت و گاز فارس هم اشاره و تامین آب مورد نیاز پالایشگاه فراشبند را یکی از این چالش‌ها برشمرد و گفت:انتظار می‌رود که وزارت نفت نسبت به اختصاص بودجه برای خط انتقال آب به این پالایشگاه اقدام کند.

او خواستار بهبود مسیرهای مواصلاتی پالایشگاه‌های فارس و ساماندهی این مسیرها توسط وزارت نفت شد تا شاهد کاهش خطرات احتمالی در مسیرهای مواصلاتی باشیم.

به گفته فروردین، فارس هیچ سهمیه‌ای در خصوص آلایندگی نداشته و اگر پالایشگاه‌های سطح استان دارای شاخص‌های آلایندگی است، پس باید این بودجه نیز به فارس اختصاص یابد.

او که معتقد است بومی گزینی در استخدام نیروهای انسانی در پالایشگاه‌های فارس رخ نداده، ابراز امیدواری کرد که بتوان از نیروهای توانمند استان در پالایشگاه‌های فارس استفاده کرد.

فروردین همچنین خواستار احداث پالایشگاه بنزین و استفاده از میعانات گازی در فارس شد و تاکید کرد: نباید این فرصت از استان فارس رخت ببندد و به سایر استان‌های کشور برود.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار