اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

[secondary_title]

عاقبت لوله سازی مظلوم خوزستان به صاحب اصلی آن طغرل زنجانی واگذار شد

 

لوله سازی خوزستان ، شرکتی که پس از تعطیلی اوراق شد و چوب حراج خورد عاقبت پس از کش و قوس های فراوان به صاحب اصلی و قدیمی آن طغرل زنجانی واگذار شد.
شرکت کارخانجات لوله سازی خوزستان ، واقع در کیلومتر ۷ جاده اهواز – خرمشهر چند دو دهه پیش در سایه سوء مدیریت و باهدف تقویت صنایع مشابه در استان اصفهان به تعطیلی کشانده شد و پس از آن و در فرآیندی اشتباه به بخش خصوصی واگذار گردید
این شرکت که در حال حاضر پس از فروش اموال و دستگاههای شرکت در سایه بی تفاوتی مدیران بخش های مربوطه خوزستان تخریب و به ویرانه تبدیل شده است عزم رییس جمهور؛وزرایی مانند صمت و کار و مسئولین استانی همچون نمایندگان و استاندار را می طلبد تا دوباره چرخ این کارخانه ی عظیم که روزی نان نزدیک به دو هزار و دویست خانوار خوزستانی را تامین می کرد به حرکت درآمده و بتواند شروع به فعالیت نماید.

و اما اینکه این شرکت چگونه بوده؟ و چه کسانی این شرکت بزرگ و منبع درآمد ۲۲۰۰ خوزستانی را به این روز فاجعه بار رسانده اند؟

کارخانه لوله سازی خوزستان در مساحتی حدود ۲۲ هکتار زمین بنا شده که از ابتدا برای تولید؛ریخته گری لوله و اتصال لوله های فاضلاب شهری طراحی شده وظرفیت تولید لوله‌ ها لاکتیو در سال ۵۰ هزار تن پیش بینی شده بود و برای بخش اتصالات آن حدود ۲۰ هزار تن در سال و ۲۰ هزار تن هم ریختگری سنگین برای ما طراحی شده است.
خط ریختگری شامل خط تمام اتوماتیک دیزاماتیک که برای تولید مداوم قطعات تا سایزهای خاصی طراحی شده است که در ۴ شیقت تولید می شد و کارگرانی که در بخش تولید در ۴ شیفت به طور مستقیم کار می کردند حدود ۱۸۰۰ نفر بوده اند
در بخش دور ریزی ۳ خط تولید بوده که از سایز ۸۰ تا ۶۰۰ میلیمتر با ۳ خط دور ریزی آنجا فراهم بوده و دستگاه ذخیره ذوب مادر، طراحی و حدود ۶۰ هزار تن ذوب آنجا نگهداری می شد که خط دور ریزی را تغذیه کند و ۱۲ تن ذخیره کوچک تری بوده است که برای ذخیره کردن ذوب برای تغذیه خطوط ریختگری از آن استفاده می شد.
۵تا کوره ذوب القایی که حدود ۱۲ تن بوده و قابلیت ذوب در هر ساعت ۲ تن و با فرکانس برق شهری کار میکردند و از زمینی حدود ۵ هزار هکتار برای دپوی تولید لوله ها استفاده میکردیم سالن های قراضه را که آنجا مختص قراضه های ورودی به کارخانه بوده است و سالن مختص به خودش و آزمایشگاه شیمی، آزمایشگاه مکانیک و کوانتوم متر را داشته است که مجهزترین آزمایشگاه حداقل در اهواز در آن موقع بوده است و در همین چندی قبل هم در واقع ما آزمایشگاهی به این کاملی در اهواز نداشتیم.
قسمت بزرگ دیگر شرکت ایستگاه پمپاژ آب بوده که در ضلع انتهایی کارخانه طراحی شده و برای آبرسانی به خنک کننده های کوره های ذوب ، آب را در استخرهای بزرگی نگهداری و پمپاژ میشد و از آنجا آبرسانی به کل کارخانه از آن طریق انجام میگرفت از امتیازی که کارخانه طبق آن حق برداشت آب داشته با یه خط ۱۰ اینچ به کارخانه می رسید.
این شرکت همچنین انبارهای مرکزی داشته و تمام قطعاتی که برای خطوط تولید و دستگاه ها نیازمند آن بودند و برای پنج سال آینده پیش بینی میشد در انبار نگهداری میشد.

در این کارخونه همچنین کارگاه های تراش وجود داشتند که حدود ۲۰ دستگاه ی تراش با تخصص های کاری مختلف که آلمانی،روسی و دستگاه های مرتبط با آنها بوده است.

کارگاه کوکی خراشی بوده که قالب لوله ها را در آنجا تراش کاری میشد و دستگاه خیلی خاصی بود و بسترش حدود ۱۰ متر طول کاریش و شامل یک دستگاه جوش زیر پودری داخل همان کارگاه بوده و بعلاوه دستگاه های تخصصی دیگری که آنجا طراحی شده از جمله دستگاه تست لوله های آب که از سایز ۸۰ تا ۶۰۰ میلیمتر را تک به تک آنجا تست آب روی آنها انجام میشد و لوله هایی که برای تست نشتی از آنجا تامین می شد.

کاراته لوله سازی همچنین سایت سیمان زنی داشته که لوله ها با توجه به اینکه آب شرب را باید انتقال می دادند و باید داخل آنها بهداشتی باشد یک سایت سیمان زنی که داخل لوله ها سیمان میشد از سایز ۸۰ تا ۶۰۰ را بر روی این سایت طراحی شده است.

ضمن اینکه دو عدد دستگاه ژنراتور مولد برق هر کدام با ظرفیت ۲/۵مگا وات با مارک سولار آمریکا که در واقع برای مواقع ضروری که برق قطع بوده یا اشکالی در خطوط بوده در مدار می آمدند و تولید کارخانه متوقف نمی شد بعلاوه اینکه یک دستگاه اسکاعله که مولد برق بوده که با ظرفیت کمتری کمک میکرد و یک کاوا ظرفیت آن بوده است و در واقع ۳ دستگاه مولد برق در این کارخانه طراحی شده بود.

کارخانه از همه لحاظ تکنولوژی روز آن زمان که از صنایع آلمان آمدند و نصب کردند زیمنس آلمان بوده و شرکت….آلمان و تمام دستگاه های ما با این دوتا مارک در واقع از آنجا سفارش؛طراحی و نصب شدند و در نصب و راه اندازی آن متخصص های ایرانی و آلمانی با هم همکاری کردند.

شایان ذکر است این کارخانه تا سال تقریبا ۸۶ بخش عمده ایی از تولیدات خودش را به شرکت های آب و فاضلاب و شرکت های وزارت نیرو می داد و مابقی آن را صادر می کرد که شامل اتصالات آبرسانی بوده که به خود آلمان از طریق بندر خرمشهر ارسال می گردید و در سال۸۷ -۸۶ با ورود بخش خصوصی غیر متخصص به این کارخانه تولید آن رو به افول رفت و هر سال از تولید آن کم شد که متاسفانه اوج آن تا سال ۹۰ بود که شرکت بخاطر مدیریت غلط با یک ریزش زیاد نیرو مواجه گردید و تمام کارگران در آن زمان به اجبار و ناخواسته بازنشسته شدند و بخش خصوصی ناکارآمدی که معلوم نیست به چه صورت به این کارخانه ورود کردند با یک نگاه غیر صنعتی به این کارخانه باعث شدند که این کارخانه هر سال هم از ظرفیت هایش کم شود و هم از در واقع از حجم تولیداتش کم شود ودیگر نتواند نقش خود در صنایع آبرسانی کشور را ایفا بکند که با احداث دو کارخانه به موازات شرکت لوله سازی خوزستان در تهران که هم اکنون مشغول به کار می باشند عملا تامین نیازهای شرکت های مجموعه ی آبفا در کشور به این کارخانجات مرکز نشین واگذار گردید و متاسفانه بخش خصوصی که مدیریت کارخانه را بر عهده گرفته بود به جای تامین نقدینگی و سرمایه مورد نیاز به چشم یک منبع صرفا مالی که می توان با فروش آن به مال و منالی رسید به کارخانه نگاه کرد و چنان تمام ادوات کمیاب کارخانه را طی مدت گذشته به فروش رساندند که فقط دمیتی خالی و بدون هیچ نشانی از آن کارخانه ی عظیم برجای مانده است که حجم این ویرانی ها در تصاویر هوایی گرفته شده کاملا مشهود و مشخص است.
حال ذکر یک سوال؟از متولیان امر
چرا در سپردن شرکت به افراد غیر متخصص آینده ی پرسنل شرکت و حیات خود کارخانه مورد توجه و تضمین قرار نگرفت؟!
و چرا اجازه داده شد کارخانه ای که می توانست محل اشتغال و معاش هزاران جوان خوزستانی و منبع درآمد خانواده های فراوان خوزستانی باشد و یک سرمایه ی ملی بود اینگونه به ویرانه تبدیل شده و به یغما برود؟!
ما این گزارشات را ادامه خواهم داد و طی روزها آتی جزییات بیشتر و دقیق تری از جفایی که بر این کارخانه آمده است را در اختیار مسئولین امر قرار خواهیم داد.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار