اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

[secondary_title]

دانستنی های نفتی/۱۰مطلب جالب درباره نفت

تولید نفت

تولید نفت

۱-اولین تولید نفت در جهان: اولین تولید نفت در جهان به سال ۳۲۷ باز می‌گردد، زمانیکه مهندسین چینی از خطوط لوله بامبو برای حفاری در ۲۴۰ متری زیر سطح زمین به منظور استخراج قطره‌های نفت استفاده می‌کردند. در آن زمان، ‌ نفت تحت عنوان «آب سوختنی» اطلاق می‌شد و از آن برای تبخیر آب دریا و تولید نمک استفاده می‌شد.

۲-اولین تولید دریایی در جهان: اولین تولید نفت در دریا خیلی هم در نقاط دور دریا نبود. در سال ۱۸۹۱، کارگرانی از شرکت نفت ریلی و بنکرز (riley and Banker’s Oil) در دریاچه بزرگ سنت مری از یک سکوی چوبی اقدام به حفاری برای یافتن نفت نمودند. این دریاچه حدود ۷۰ مایلی غرب کلمبوس،‌ در اوهایو واقع است.

۳-عمیق‌ترین چاه دریایی در جهان: در سپتامبر ۲۰۰۹، چاه ترانس‌اوشن دیپ‌واتر هورایزن Transocean’s Deepwater Horizon با عمق ۱۰٫۶۸۳ متری حفر گردید و آن را تبدیل به عمیق‌ترین چاه در جهان نمود. این رکورد مدت کوتاهی برقرار بود زیرا چاه Deepwater Horizon 6 ماه بعد منفجر شد.

۴-طولانی‌ترین چاه تولید نفت:‌  آیا حفاران نفت در Titusville، پنسیلوانیا می‌دانستند که پس از ۱۵۰ سال کار ساخت دست آنها همچنان در حال استفاده است؟ چاه McClintock#1 در سال ۱۸۶۱ شروع به تولید نمود و امروز همچنان در حال تولید است. این چاه زمانی حدود ۵۰ بشکه در روز تولید داشت اما هم‌اکنون تولید آن از حدود ۱۲ بشکه در ماه تجاوز نمی‌کند.

۵-برزگترین میدان نفتی دریایی جهان: با ۵۰ کیلومتر طول و ۱۵ کیلومتر عرض، میدان صفانیا در عربستان سعودی بزرگ‌ترین میدان نفتی دریایی در جهان به شمار می‌رود. صفانیا که در سال ۱۹۵۱ کشف شد، حدود ۳۷ میلیارد بشکه نفت و ۱۵۱ میلیارد کیلومترمکعب گاز در خود جای داده است. این میزان می‌تواند نیاز امریکا را به مدت ۵ سال تأمین نماید.

۶-بزرگ‌ترین میدان گازی دریایی جهان: بخش شمالی پارس جنوبی در خلیج فارس بزرگ‌ترین میدان گازی دریایی جهان به شمار می‌رود. این میدان که مابین ایران و قطر مشترک است و حدود ۳۰۰۰ متر زیر سطح دریا قرار دارد، ۵۱ تریلیون متر مکعب گاز را در خود جای داده است.

۷-بزرگترین انفجار در طول تاریخ: انفجار چاه ماکوندو و پس‌جریان‌های آن، که توسط Deepwater Horizon (لطفاً به بالا مراجعه شود) در حال حفر بود، حدود ۹/۴ میلیون بشکه نفت را به درون خلیج مکزیک روانه کرده است.

۸-بزرگ‌ترین سکوی نفتی جهان: بزرگ‌ترین سکوی نفتی جهان که حدود ۵۹٫۵۰۰ تن وزن دارد،‌The Thunder Horse PDQ، از طریق سرمایه‌گذاری مشترک توسط دو شرکت معظمBP و ExxonMobil ساخته شده است.علیرغم اندازه بزرگ آن، این سکو همچنان نسبت به عناصر مختلف شکننده است و توفان سال ۲۰۰۵ دنیس این سکو را به این حالت واژگون کرده است.

۹-بزرگترین تأسیسات مخزن و تخلیه تولید شناور در جهان: کیزومبا ExxonMobil-A دارای ظرفیت ذخیره‌سازی ۲/۲ میلیون بشکه نفت دارد که بزرگ‌ترین تأسیسات از این دست در جهان به شمار می‌رود. سازه ۸۰۰ میلیون دلاری هم‌اکنون در خارج از سواحل آنگولا در حال بهره‌برداری می‌باشد.

۱۰-کوچکترین مخزن و تخلیه تولید شناور در جهان: تأسیسات مخزن و تخلیه تولید شناور Roc Oil در سواحل جنوب شرقی استرالیا واقع شده است، که می‌تواند ۱۰٫۰۰۰ بشکه نفت در روز را نگهداری و تخلیه کند.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار